آمار تولید و فروش خودروهای مونتاژی در سال گذشته
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام فارس - ایسنا / در سالی که گذشت، خودروسازان بخش خصوصی که عمدتاً به مونتاژ خودروهای چینی میپردازند، با رشد قابلتوجهی در تولید و فروش مواجه شدند؛ بر اساس گزارشها، بزرگترین شرکتهای خودروساز مونتاژی افزایش 6٠ تا ١٢4 درصدی در فروش خودروهای سواری را تجربه کردهاند؛ این موضوع نشان میدهد که استقبال از خودروهای مونتاژی در سال ١4٠٣، بیشتر بوده است.
طی سالهای اخیر، صنعت خودروسازی ایران شاهد افزایش چشمگیر تولید و عرضه خودروهای مونتاژی بوده و حضور خودروهای مونتاژی در کشور پررنگ شده است؛ با توجه به محدودیتهای موجود در واردات خودروهای خارجی، خودروسازان داخلی بهویژه شرکتهای خصوصی، تمرکز خود را بر مونتاژ محصولات برندهای خارجی، بهخصوص چینی، قرار دادهاند.
سال 1403 نیز از این روند مستثنی نبوده و گزارشها نشان میدهد که تیراژ تولید خودروهای مونتاژی در ایران رشد قابلتوجهی داشته است. بااینحال، این صنعت همچنان با چالشهایی نظیر تغییرات تعرفهای، وابستگی به واردات قطعات و نوسانات نرخ ارز روبهرو است. در این گزارش، روند تولید، وضعیت بازار، قیمتگذاری و چالشهای پیش روی خودروهای مونتاژی در سال 1403 را بررسی میکنیم.
بازار

در سال 1403، خودروسازان بخش خصوصی که عمدتاً به مونتاژ خودروهای چینی میپردازند، با رشد قابل توجهی در تولید و فروش خود مواجه شدند.
آمار تولید خودروهای مونتاژی در ایران طی سال 1403
در سال 1403، صنعت خودروسازی ایران با چالشها و تغییرات متعددی مواجه بود که بر تولید خودروهای مونتاژی نیز اثر گذاشت؛ بر اساس آمار منتشر شده، تا پایان بهمنماه 1403، مجموع تولید خودرو مونتاژی در کشور، حدود یک میلیون دستگاه بوده که کمتر از برنامهریزی برای تولید 1.5 میلیون دستگاه است.
میتوان گفت شرکتهای خودروسازی خصوصی نقش مهمی در تولید سدانهای مونتاژی در سال 1403 داشتهاند؛. بر اساس گزارشها، تا پایان بهمنماه ١4٠٣، در مجموع قریب به یک میلیون دستگاه خودرو سواری (٩٩٩ هزار و ٢٩١ دستگاه) با کاهش 3.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، حدود ١5٨ هزار و ٨٢4 دستگاه وانت مونتاژی با رشد 46 نسبت به ١١ ماهه سال ١4٠٢ و قریب به ٢٠ هزار دستگاه خودرو (١٩ هزار و ٩٨٣ دستگاه) سنگین مونتاژی کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ٣٩.٨ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ١4٠٢، تولید شد.
در مجموع، تولید کلی خودروهای مونتاژی در کشور از ابتدای سال ١4٠٣ تا پایان بهمن ماه به یک میلیون و ١٨١ هزار و 4٧4 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال ١4٠٢ کاهش 3.8 درصدی را نشان میدهد.
رشد فروش خودروهای مونتاژی در سالی که گذشت
بررسی آمار تولید و فروش شرکتهای خودروساز خصوصی (مونتاژکار) اصلی، این شرکتها افزایش 74 درصدی در فروش خودروهای سواری را تجربه کردند. بهعنوان مثال، کرمان موتور رشد فروش حدود 124 درصدی، مدیرانخودرو 60 درصد و گروه بهمن 65 درصد رشد فروش در سال ١4٠٣ نسبت به سال ١4٠٢ را تجربه کردند.
با این حال اما، برخی مدلهای مونتاژی هم با کاهش تولید مواجه شدند؛ بطور مثال، ایرانخودرو در 9 ماهه نخست سال 1403 تعداد ١٠ هزار و ٧5٠ دستگاه محصولات خانواده هایما را مونتاژ کرد که نسبت به مدت مشابه سال ١4٠٢، بیش از 30 درصد کاهش داشته است.
افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در پی تغییرات تعرفهای
در فروردین ماه 1403، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی مبنی بر افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو ارائه داد که پیشبینی میشد منجر به افزایش قابلتوجه قیمت خودروهای مونتاژی شود.
بر اساس این پیشنهاد، تعرفه واردات قطعات برای خودروهای با حجم موتور زیر 1.5 لیتر تا 12 درصد و برای خودروهای با حجم موتور بالای 1.5 لیتر تا 55 درصد افزایش یافت؛ این افزایش تعرفه قیمت خودروهای مونتاژی را بین 100 تا 500 میلیون تومان افزایش داد و شرایط بگونهای شد که برخی کارشناسان صنعت خودرو کشور پیشبینی میکردند که تدوام این افزایش قیمت در پی افزایش تعرفه، حتی ممکن است تولید برخی مدلها را متوقف کند.
البته قابل ذکر است که افزایش قیمت نسبت به کاهش قیمتهای سال ١4٠٢ و در پی سیاست دولت سیزدهم اتفاق افتاده بود؛ دیماه 1402 بود که گزارشها حکایت از کاهش 43 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی در بازار داشت. این کاهش قیمت بهدلیل برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو صورت گرفت که منجر به افزایش تولید و عرضه خودرو و همچنین واردات خودروهای خارجی شد.
تولید پیکاپهای مونتاژی در سال 1403
در پنج ماهه نخست سال 1403، تعداد 7.273 دستگاه پیکاپ مونتاژی در کشور تولید شد که رکوردی تازه در صنعت تولید خودرو مونتاژی در کشور بود.
مدل " alt="پیام فارس" width="100%" />
چالشها و آینده صنعت مونتاژ خودرو در ایران
با وجود رشد تولید و فروش در سال 1403، صنعت مونتاژ خودرو در ایران با چالشهایی هم مواجه بود؛ وابستگی به واردات قطعات، تغییرات در سیاستهای تعرفهای و نوسانات قیمت ارز از جمله مسائلی بودند که بر قیمت و تیراژ تولید خودروهای مونتاژی تأثیرگذار بوده و هست؛ بنابراین یکی از موضوعاتی که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور (باتوجه به استقبال صورت گرفته از خودروهای تولیدی بخش خصوصی/مونتاژی) معتقد بوده و هستند که جهت حفظ روند رشد و توسعه پایدار در این صنعت، لازم است برنامهریزیهای دقیقی در زمینه افزایش داخلیسازی قطعات، بهبود کیفیت و کاهش وابستگی به واردات صورت گیرد.
-
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۴:۵۷
-
۸ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/940712/