آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید؛نویدبخش توسعه کهگیلویه وبویراحمد
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - بزرگراه یاسوج - اقلید یکی از پروژههای زیرساختی مهمی است که سالها به دلیل کمبود اعتبارات و موانع اجرایی، در بلاتکلیفی به سر میبرد. این مسیر که میتواند فاصله بین یاسوج و اقلید را 20 کیلومتر کاهش دهد، علاوه بر تسهیل تردد مسافران، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و افزایش ایمنی جادههای استان ایفا خواهد کرد.
حالا، با تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار اولیه و برنامهریزی برای تأمین منابع مالی پایدار، امیدها برای تکمیل این پروژه زنده شده است. پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید: برنامهها، چالشها و تأثیرات اقتصادی
با آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید از خردادماه سال جاری، یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی استان کهگیلویه و بویراحمد وارد فاز عملیاتی میشود. این پروژه که به گفته مسئولان میتواند مسیر یاسوج به اقلید را 20 کیلومتر کوتاهتر کند، سالها به دلیل مشکلات اجرایی، کمبود اعتبارات و معارضات محلی متوقف مانده بود. اما اکنون، با وعدههای جدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این طرح قرار است جان تازهای بگیرد.
تزریق اعتبارات ملی و چالشهای مالی پروژه
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که 300 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده و تلاش میشود تا از محل مولدسازی داراییهای دولتی، 300 میلیارد تومان دیگر نیز به آن اختصاص یابد. همچنین، اعتبارات دیگری از محل اسناد خزانه نیز برای این پروژه پیشبینی شده است.
اما پرسش اساسی این است که آیا این اعتبارات برای تکمیل پروژه کافی است؟ تجربه پروژههای عمرانی مشابه در کشور نشان داده که هزینههای اجرایی چنین طرحهایی معمولاً از برآوردهای اولیه فراتر میرود. در همین استان، پروژههایی مانند محور پاتاوه-دهدشت سالها به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاد. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که در میانه راه، اجرای بزرگراه یاسوج-اقلید نیز با کمبود بودجه مواجه شود و به سرنوشت پروژههای ناتمام دیگر دچار گردد.
اهمیت استراتژیک پروژه برای توسعه استان
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از استانهایی است که همواره از ضعف در زیرساختهای حمل و نقل رنج برده است. نبود جادههای استاندارد، مسیرهای پرپیچوخم کوهستانی و تصادفات جادهای پرتعداد، از جمله مشکلاتی هستند که توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری در این استان را دشوار کردهاند.
بازوند، معاون وزیر راه، معتقد است که توسعه راههای مواصلاتی استان میتواند هزینههای تولید را 10 تا 15 درصد کاهش دهد و فضا را برای جذب سرمایهگذاریهای جدید فراهم کند. این دیدگاه تا حد زیادی درست به نظر میرسد، زیرا در اقتصاد، دسترسی آسان و سریع به بازارهای مصرف و تأمین مواد اولیه، یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری سرمایهگذاران محسوب میشود.
مناقصه و آغاز عملیات اجرایی: آیا این بار خواستهها عملی میشوند؟
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که مناقصه پروژه اتصال استان به آزادراه شیراز - اصفهان در تاریخ 15 اردیبهشت انجام خواهد شد و عملیات اجرایی آن از 16 خرداد آغاز میشود. این خبر میتواند نشانهای از جدیت دولت در اجرای این پروژه باشد، اما آیا این برنامه در زمان مقرر عملی خواهد شد؟
پیشتر، پروژههایی مانند تقاطع غیرهمسطح یاسوج - مهریان به دلیل معارضات محلی و کمبود بودجه، با تأخیرهای طولانی مواجه شدهاند. استاندار در این زمینه عنوان کرده که این طرح به کندی پیش میرود و دلیل آن، وجود مشکلات محلی و عدم تأمین اعتبار کافی است. اگر در پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید نیز چنین مشکلاتی بروز کند، ممکن است زمانبندی اعلامشده برای آغاز عملیات اجرایی، بار دیگر دستخوش تغییر شود.
تصادفات جادهای و ضرورت تکمیل پروژه
یکی از مهمترین دلایل ضرورت اجرای پروژه، کاهش تصادفات جادهای در مسیرهای پرخطر استان است. کمربندی یاسوج یکی از نقاط حادثهخیز استان محسوب میشود و طبق آمار، 11 درصد تصادفات و تلفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد در این محور رخ میدهد. به گفته استاندار، این کمربندی که بیش از 20 سال پیش کلنگزنی شده، هنوز تکمیل نشده و برای تکمیل آن 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
با توجه به این شرایط، بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه بزرگراهها و اصلاح مسیرهای پرخطر، میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش آمار تصادفات داشته باشد. با این حال، باید دید که آیا این پروژهها در اولویتبندی بودجهای دولت قرار خواهند گرفت یا بار دیگر به دلیل کمبود منابع، به تأخیر خواهند افتاد.
فرصتی برای تحول زیرساختی در استان
آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید، یک گام مهم در مسیر توسعه زیرساختهای حملونقل در کهگیلویه و بویراحمد محسوب میشود. با اختصاص منابع مالی، تعیین زمانبندی مشخص و همکاری دستگاههای اجرایی، این پروژه میتواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان ایفا کند.
با این حال، موفقیت نهایی آن به مدیریت صحیح چالشهایی مانند تأمین منابع مالی پایدار، رفع معارضات محلی و تسریع در فرآیندهای اجرایی بستگی دارد. اگر این موارد بهدرستی مدیریت شوند، این پروژه میتواند به الگویی موفق در توسعه زیرساختهای جادهای تبدیل شود و زمینهساز رشد و پیشرفت بیشتر استان باشد.
-
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷:۱۴
-
۷ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/940231/