پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ شهرت شرقی سیاسی

سرمقاله فرهیختگان/ شهرت شرقی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فرهیختگان / «شهرت شرقی» عنوان یادداشت روز در روزنامه فرهیختگان به قلم داوود طالقانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حضور جهانی صنایع فرهنگی و رسانه‌ای کره جنوبی در دو دهه اخیر غیرقابل کتمان است. موسیقی کی‌پاپ، درام‌های کره‌ای، موفقیت فیلم‌های سینمایی کره جنوبی در جشنواره‌های معتبر، وب‌تون‌ها و حتی صنعت مد و فشن کره‌ای در شرق آسیا، جنوب غرب آسیا و ایران گسترش پیدا کرده است. هم‌اکنون می‌توان بدون هیچ اغراقی ادعا کرد که کره جنوبی از یک تولیدکننده محتوای بومی به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرهنگ عامه در جهان تبدیل شده است. هنگامی که از نفوذ محصولات فرهنگی و رسانه‌ای کره‌ای در ایران سخن می‌گوییم، دو جنبه اساسی بسیار حائز اهمیت خواهد بود: اولین جنبه، کشش درونی این محتوا‌ها و پیام‌ها که با روایت‌های احساسی، شخصیت‌های باورپذیر و سبک بصری خاص، بخش مهمی از نیاز‌های زیباشناختی و عاطفی مخاطبان ایرانی را برطرف می‌کند. دومین جنبه شامل حمایت ساختاریافته دولت کره جنوبی از صنایع فرهنگی است که این کشور را به یکی از پیشروان قدرت نرم در جهان تبدیل کرده است.
بسیار واضح است که نمی‌توان صرفاً رشد محبوبیت فرهنگ کره‌ای در ایران را یک گرایش فرهنگی قلمداد کرد، بلکه مسئله بر سر یک راهبرد هدفمند است. برای واکاوی این مسئله بدون شک توجه به سیاست‌های فرهنگی کره جنوبی اهمیت خواهد یافت. دولت کره جنوبی با سرمایه‌گذاری گسترده در تولید و توزیع محتوا‌های فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای، هوشمندانه از صنایع فرهنگی به منزله ابزاری در جهت افزایش نفوذ جغرافیای سیاسی و اقتصادی استفاده کرده است. در چنین موقعیتی جامعه و مخاطبان ایرانی از یک مصرف‌کننده منفعل به آزمایشگاهی برای آزمون و سنجش «شهرت شرقی» تبدیل شده‌اند. کره جنوبی در حال حاضر یکی از کشور‌های موفقی است که صنایع فرهنگی را به عرصه اقتصادی، ابزاری برای دیپلماسی و تثبیت قدرت نرم تبدیل کرده است. از دهه 90 میلادی تاکنون، کره جنوبی به شکلی نظام‌مند به توسعه صنایع خلاق پرداخته و با حمایت دولتی، تولید محتوا‌های فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای را به بخشی از راهبرد کلان ملی تبدیل کرده است.

الگوی توسعه صنایع فرهنگی کره جنوبی بر سه رکن استوار است؛ سرمایه‌گذاری دولتی، پیوند اقتصاد و دیپلماسی و توزیع هدفمند محتوا. دولت کره جنوبی با ایجاد صندوق‌های حمایتی، یارانه‌های صادراتی و تسهیل همکاری میان شرکت‌های فناوری و استودیو‌های رسانه‌ای، زنجیره‌ای منسجم برای تولید و توزیع جهانی محصولات خود ایجاد کرده است. همچنین پیوند اقتصاد و دیپلماسی فرهنگی به کره جنوبی این امکان را داده است که محصولاتش را به عنوان سرگرمی و البته نماد هویت ملی خود به مخاطبان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عرضه کند. نفوذ موسیقی کی‌پاپ در آمریکا و اروپا و محبوبیت سریال‌های کره‌ای در خاورمیانه و ازجمله ایران جزء نمونه‌های موفق این راهبرد در بازار‌های بین‌المللی‌اند. کره جنوبی با فعال‌سازی ظرفیت‌‌‌های فرهنگی جوامع دیگر، به جای تحمیل مستقیم سبک زندگی خود، از عناصر مشترک فرهنگی برای ایجاد پذیرش در مخاطبان بهره می‌گیرد. گسترش نرم و تدریجی فرهنگ کره‌ای در کشور‌هایی مانند ایران که بدون مقاومت بخشی از این موج فرهنگی و رسانه‌ای می‌شوند، نتیجه این فرایند است.
رشد محبوبیت محصولات فرهنگی و رسانه‌ای کره‌ای در ایران صرفاً به دلیل کیفیت بالا و غنای این تولیدات نیست، بلکه باید زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی ایران را نیز در این پذیرش سهیم بدانیم. ضعف تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای (فیلم، سریال، انیمیشن، موسیقی، بازی، مد و فشن، آشپزی، گردشگری و...) در جذب مخاطب جوان و نوجوان انکارناشدنی است. محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ایرانی پاسخ درخوری برای نیاز‌های زیباشناختی و عاطفی نسل جدید ندارند و در این شرایط طبیعی و منطقی است که محصولات کره‌ای، ژاپنی، چینی، ترکی و حتی عربی این خلأ را پر کنند.
البته در اینجا باید به تحولات سبک زندگی و تغییر الگو‌های مصرف رسانه‌ای نیز اشاره کرد، زیرا مخاطبان جوان و نوجوان ایرانی به سوی فرم‌ها، مدیوم‌ها و پلتفرم‌های جدید و متفاومت متمایلند. رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تصویری مانند اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام در عمل تبدیل به بستر و فضایی برای انتشار، تبلیغ، اطلاع‌رسانی، بسیج و هم‌افزایی پیرامون محصولات شرقی شده‌اند. در این فضای آزاد و بدون سانسور دولتی هواداران و مخاطبان توانسته‌اند دوبله‌ها، زیرنویس‌ها، تحلیل‌ها و نظرات خود را به راحتی به اشتراک بگذارند و در یک اجتماع دیجیتال گرد هم بیایند، بدون آنکه محدودیت‌های زمان و مکان وجود داشته باشد.
اگرچه در این فضا نباید پیوند‌های فرهنگی میان ایران و کره جنوبی را نیز در این پذیرش و نفوذ صنایع فرهنگی کره جنوبی در ایران نادیده گرفت. مضامینی از قبیل اهمیت خانواده، احترام به بزرگ‌تر‌ها، عشق پاک و روایت‌های احساسی در محصولات تصویری کره‌ای برای مخاطب ایرانی آشنا، پذیرفتنی و محترم است. این مسئله باعث شده که کره‌ای‌ها بدون چالش مستقیم با هنجار‌های شرقی، روایتی جذاب و تأثیرگذار ارائه کنند. درنتیجه این فرایند، فرهنگ کره‌ای در میان نسل جدید و جوان ایرانی نفوذ عمیقی داشته و مواجهه مخاطب ایرانی نیز از مصرف ساده و منفعل به هویت‌بخشی در زندگی روزمره بدل شده است.
روزمره‌شدن مصرف محصولات فرهنگی منتسب به کره جنوبی، چین و ژاپن (و البته اخیراً مالزی، تایلند، تایوان و سنگاپور هم به این میدان ورود پیدا کرده‌اند) منجر به ظهور پدیده جدیدی به نام «شهرت شرقی» شده است. اگرچه پدیده سلبریتی و فرهنگ شهرت را باید به دلیل خاستگاه‌هایش در غرب (ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی) امری غربی و متجدد بفهمیم، اما شکل و سنخ جدید فرهنگ شهرت و سلبریتیسم در شرق ظاهر شده است. کشور‌های شرقی با تکیه بر هویت ملی و بومی خود توانسته‌اند مخاطبان جهانی را به آثار تولیدی خود جذب کنند. کره جنوبی احتمالاً موفق‌ترین کشور شرقی در این موقعیت است که با صنایع فرهنگی و رسانه‌ای‌اش تصویری جذاب، مدرن و در عین حال شرقی را از خود ارائه می‌کند.
به تعبیری دم‌دستی و فعلاً اولیه می‌توان ادعا کرد که در جامعه دیجیتال ایرانیان، پذیرش و نفوذ فرهنگ کره‌ای دلالت بر چرخش از غرب به شرق دارد. (نگارنده به تفصیل این مسئله را در سطوح هویتی، سیاسی و تمدنی‌اش تحت مفهوم شرق‌گرایی در کتاب «شرق‌گرایی: کی‌پاپ، انیمه و تیک‌تاک در ایران» بسط و تفصیل داده است). درحالی‌که برای دو سده فرهنگ اروپایی و آمریکایی نماینده مدرن بودن و پیشرفته بودن برای ذهن ایرانی قلمداد می‌شد، اما چند سالی است که کره جنوبی، ژاپن و حتی چین تبدیل به مدلول مدرنیته، آرمان‌شهر و کشور توسعه‌یافته بدل شده‌اند، زیرا این نسخه جایگزین هم مدرن است و هم شرقی و در ظاهر نیز بسیار جذاب، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. البته کره‌ای‌ها در این میان دست برتر را دارند، زیرا در عین حفظ ریشه‌های سنتی و سبک زندگی بومی اقدام به عرضه سینما و موسیقی پرزرق‌وبرق جهانی و مدرن کرده‌اند.
طبیعتاً در چنین فضایی هنگامی که از هویت فرهنگی و ذوق زیباشناختی نسل جوان و نوجوان ایرانی سخن می‌گوییم، نباید این نسل را مورد اتهام و طرد قرار بدهیم. سبک پوشش و مدل مو، موسیقی، رفتار‌های اجتماعی و حتی آرمان‌های زندگی مستتر و مستقر در محصولات فرهنگی کره‌ای در حال ساختن تصویر مدرنیته شرقی‌اند. بسیار واضح است که مخاطب ایران دیگر تنها مصرف‌کننده فرهنگ غربی نیست، بلکه پذیرای یک روند شرقی جدید است که به صورت هدفمند به مخاطبان خود شخصیت و هویتی تازه و جذاب را عرضه می‌کند.
گسترش و افزایش شهرت و محبوبیت صنایع فرهنگی کره‌ای در ایران دو وجه مثبت و منفی (از حیث عمق راهبردی) دارد. این نفوذ باعث گسترش تبادلات فرهنگی و ایجاد تنوع در سلیقه‌های مخاطبان شده است. پیش‌تر جوان ایرانی صرفاً تحت تأثیر محصولات فرهنگی و رسانه‌ای غربی بود، اما اکنون با شمایل مدرنیته شرقی نیز آشنا شده است. وضعیتی که بدون انقطاع از سنت و تاریخ خود، جهانی می‌اندیشد و حضور جهانی دارد. خوش‌بینانه اگر نظر داشته باشیم، این روند شاید به بهبود تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و کره جنوبی نیز بتواند کمک کند. شاید بتوان از تجربه کره‌ای‌ها استفاده کرد و چیزی به اسم «صنایع فرهنگی» را در ایران به کمک کره‌ای‌ها در عرصه‌های موسیقی، فیلم و سبک زندگی راه‌اندازی کرد. با این حال چالش‌های هویتی و فرهنگی این نفوذ را نمی‌توان نادیده گرفت. باید بپذیریم محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ایرانی برای نسل جدید و جوان ایرانی جذاب و سرگرم‌کننده و لذت‌بخش نیست و روی‌آوری مخاطبان جوان و نوجوان نیز تغییر الگو‌های ارزشی را به همراه دارد. هم‌اکنون شکل‌های جدید هویت‌های هیبریدی و ترکیبی در جوانان و نوجوانان شایع شده است که عملاً نه ایرانی است، نه غربی، نه شرقی.
ضمناً باید تذکر داد که خطر مصرف‌گرایی فرهنگی نیز کماکان مطرح است. مصرف بی‌رویه و تقلید منفعلانه از فرهنگ کره‌ای تفاوتی با وابستگی فرهنگی ندارد. متأسفانه در شرایط فعلی ایران توانایی رقابت با کره جنوبی، ژاپن و چین را در تولید و عرضه محصولات فرهنگی و رسانه‌ای (حتی برای مخاطبان ایرانی) ندارد. صنایع فرهنگی کره‌ای مثالی دقیق و نمونه‌ای موفق از این انگاره‌اند که «قدرت نرم به اندازه قدرت اقتصادی و نظامی تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است.» (نگارنده هم‌اکنون نیز در تردید است که آیا سیاست‌گذاران و سیاستمداران ایرانی به این انگاره باور دارند یا خیر). کره جنوبی با برنامه‌ریزی هدفمند، محصولات فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای خود را به بخشی از هویت مدرن شرقی تبدیل کرده و با این راهبرد، مخاطبان منطقه‌ای و جهانی را به سوی خود جذب کرده است. در همین جا پرسشی اساسی و هولناک قابل طرح است: «الگوی عملی، عینی و واقعی ایران برای گسترش فرهنگ، زبان و هویت ملی خود چیست؟»
سیاست‌گذاری صنایع فرهنگی در ایران می‌بایست معطوف به سه رکن رکین جامعه ما باشد: «ایران، زبان فارسی و تشیع». ما ایرانیان هم‌اکنون در عرصه کشور‌هایی که با آنان در حوزه نفوذ ایران، زبان فارسی و تشیع اشتراک هویتی داریم، محصول فرهنگی و رسانه‌ای جذاب، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش که قابلیت همه‌گیری، همه‌پسندی و اشاعه داشته باشد، تولید و توزیع نکرده‌ایم. طبیعتاً فعلاً ما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم در بازار بین‌المللی موسیقی و سینما ورود جدی و موفق (مانند کره جنوبی، ژاپن و چین) داشته باشیم، اما از نفوذ فرهنگی در هلال شیعه و هلال نوروز نیز غافل مانده‌ایم.
بدون شک ما ایرانیان امروز می‌بایست در تولید محصولات فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای که اجمالاً آن را صنایع فرهنگی و خلاق می‌نامیم، بازاندیشی و تجدیدنظر کنیم. غبطه خوردن به «شهرت شرقی» باید در ما ایرانیان این انگیزه را بیدار کند که ما نیز صنایع فرهنگی خودمان را تأسیس کنیم و توسعه بدهیم. آیا سیاستمداران و سیاست‌گذاران ما طرح و برنامه‌ای برای صنایع فرهنگی و خلاق در جهت توسعه و نفوذ عمق راهبردی ایران دارند؟ متأسفانه به نظر می‌رسد پاسخ منفی باشد.
حضور جهانی صنایع فرهنگی و رسانه‌ای کره جنوبی در دو دهه اخیر غیرقابل کتمان است. موسیقی کی‌پاپ، درام‌های کره‌ای، موفقیت فیلم‌های سینمایی کره جنوبی در جشنواره‌های معتبر، وب‌تون‌ها و حتی صنعت مد و فشن کره‌ای در شرق آسیا، جنوب غرب آسیا و ایران گسترش پیدا کرده است. هم‌اکنون می‌توان بدون هیچ اغراقی ادعا کرد که کره جنوبی از یک تولیدکننده محتوای بومی به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرهنگ عامه در جهان تبدیل شده است.
هنگامی که از نفوذ محصولات فرهنگی و رسانه‌ای کره‌ای در ایران سخن می‌گوییم، دو جنبه اساسی بسیار حائز اهمیت خواهد بود: اولین جنبه، کشش درونی این محتوا‌ها و پیام‌ها که با روایت‌های احساسی، شخصیت‌های باورپذیر و سبک بصری خاص، بخش مهمی از نیاز‌های زیباشناختی و عاطفی مخاطبان ایرانی را برطرف می‌کند. دومین جنبه شامل حمایت ساختاریافته دولت کره جنوبی از صنایع فرهنگی است که این کشور را به یکی از پیشروان قدرت نرم در جهان تبدیل کرده است.
بسیار واضح است که نمی‌توان صرفاً رشد محبوبیت فرهنگ کره‌ای در ایران را یک گرایش فرهنگی قلمداد کرد، بلکه مسئله بر سر یک راهبرد هدفمند است. برای واکاوی این مسئله بدون شک توجه به سیاست‌های فرهنگی کره جنوبی اهمیت خواهد یافت. دولت کره جنوبی با سرمایه‌گذاری گسترده در تولید و توزیع محتوا‌های فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای، هوشمندانه از صنایع فرهنگی به منزله ابزاری در جهت افزایش نفوذ جغرافیای سیاسی و اقتصادی استفاده کرده است. در چنین موقعیتی جامعه و مخاطبان ایرانی از یک مصرف‌کننده منفعل به آزمایشگاهی برای آزمون و سنجش «شهرت شرقی» تبدیل شده‌اند.
کره جنوبی در حال حاضر یکی از کشور‌های موفقی است که صنایع فرهنگی را به عرصه اقتصادی، ابزاری برای دیپلماسی و تثبیت قدرت نرم تبدیل کرده است. از دهه 90 میلادی تاکنون، کره جنوبی به شکلی نظام‌مند به توسعه صنایع خلاق پرداخته و با حمایت دولتی، تولید محتوا‌های فرهنگی و پیام‌های رسانه‌ای را به بخشی از راهبرد کلان ملی تبدیل کرده است.
الگوی توسعه صنایع فرهنگی کره جنوبی بر سه رکن استوار است؛ سرمایه‌گذاری دولتی، پیوند اقتصاد و دیپلماسی و توزیع هدفمند محتوا. دولت کره جنوبی با ایجاد صندوق‌های حمایتی، یارانه‌های صادراتی و تسهیل همکاری میان شرکت‌های فناوری و استودیو‌های رسانه‌ای، زنجیره‌ای منسجم برای تولید و توزیع جهانی محصولات خود ایجاد کرده است. همچنین پیوند اقتصاد و دیپلماسی فرهنگی به کره جنوبی این امکان را داده است که محصولاتش را به عنوان سرگرمی و البته نماد هویت ملی خود به مخاطبان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عرضه کند.
نفوذ موسیقی کی‌پاپ در آمریکا و اروپا و محبوبیت سریال‌های کره‌ای در خاورمیانه و ازجمله ایران جزء نمونه‌های موفق این راهبرد در بازار‌های بین‌المللی‌اند. کره جنوبی با فعال‌سازی ظرفیت‌‌‌های فرهنگی جوامع دیگر، به جای تحمیل مستقیم سبک زندگی خود، از عناصر مشترک فرهنگی برای ایجاد پذیرش در مخاطبان بهره می‌گیرد. گسترش نرم و تدریجی فرهنگ کره‌ای در کشور‌هایی مانند ایران که بدون مقاومت بخشی از این موج فرهنگی و رسانه‌ای می‌شوند، نتیجه این فرایند است.
رشد محبوبیت محصولات فرهنگی و رسانه‌ای کره‌ای در ایران صرفاً به دلیل کیفیت بالا و غنای این تولیدات نیست، بلکه باید زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی ایران را نیز در این پذیرش سهیم بدانیم. ضعف تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای (فیلم، سریال، انیمیشن، موسیقی، بازی، مد و فشن، آشپزی، گردشگری و...) در جذب مخاطب جوان و نوجوان انکارناشدنی است. محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ایرانی پاسخ درخوری برای نیاز‌های زیباشناختی و عاطفی نسل جدید ندارند و در این شرایط طبیعی و منطقی است که محصولات کره‌ای، ژاپنی، چینی، ترکی و حتی عربی این خلأ را پر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/920082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واگذاری غول بزرگ

بهترین روش‌ها برای درمان قوز قرنیه

ماست با شیره انگور مفید و با ارزش است

ماست طبیعت سرد و مرطوب دارد و بدن را خسته می‌کند

گل یا پوچ ایران خودرو بازار سهام را گیج کرد؛ وضعیت بورس امروز 17 بهمن 1403

سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران: مردم برای سرمایه‌گذاری، طلای آب‌ شده نخرند

پرش بلند بازار طلا؛ تحلیلی بر نوسانات مسکوکات در روزی که گذشت

یک کارشناس بازارهای مالی: سقف فعلی قیمت طلا 5.8 میلیون تومان است

اطلاعیه ایران خودرو در کدال: مجمع به حد نصاب نرسید

چرا شرکت کروز قانونا نمی تواند سهام دار ایران خودرو شود؟

تعجب نماینده سابق مجلس از پاسخ قوه قضائیه در مورد پرونده های تخلف شرکت کروز

شرکت کروز چگونه با فساد و تبانی سهام دار ایران خودرو شد؟

پیش فروش هاوال H6 هیبرید اعلام شد (بهمن 1403)

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 17 بهمن 1403/ افزایش قیمت+ جدول

قیمت سکه وارد کانال 69 میلیون تومان شد / رشد بی سابقه قیمت سکه امروز 17 بهمن 1403

پیش بینی هوای تهران امروز چهارشنبه 17 بهمن / بارش برف و باران در تهران از سر گرفته می‌شود

جزئیات عفو و تخفیف مجازات 3126 نفر محکومان عمومی و انقلاب به مناسبت 22 بهمن 1403

محسن چاوشی برای سریال «آبان» می‌خواند

قیمت تولیدات ایران‌خودرو در 17 بهمن +جدول

خبری مهم درباره قرعه کشی محصولات ایران‌خودرو

جزئیات عفو و تخفیف مجازات 3126 نفر محکومان عمومی و انقلاب به مناسبت 22 بهمن

استارت فروش 5 محصول ایران خودرو از امروز 17 بهمن زده شد +قیمت

قیمت سکه یک قله جدید را فتح کرد / افزایش باورنکردنی قیمت در روز 17 بهمن

ماجرای موتورسیکلت‌های 36 میلیاردی چه بود؟

اولین نمایشگاه استانی دستاوردهای زنان عشایر فارس افتتاح شد

امروز، رهبر انقلاب پهلوان میدان مبارزه با استکبار است

سفر رییس جمهور به سیرجان / 20 بهمن ، اولین سفر پزشکیان به استان حاج قاسم

قیمت تولیدات سایپا امروز 17 بهمن +جدول

مجازات چه کسانی به مناسبت 22 بهمن بخشیده می‌شود؟

پویانمایی «بهمن و بختک» در دهه فجر

سید حسن خمینی: مطابق همه الگوها امام نباید 12 بهمن‌ می‌آمد/ هیچ کدام‌ از روش‌های زندگی امام، روش متعارف روحانیت و مرجعیت شیعه نیست

همه چیز درباره هتل پارس شیراز

جدول خاموشی برق مرکزی پنجشنبه 18 بهمن 1403 + زمان قطعی برق اراک فردا پنجشنبه هجدهم بهمن 1403

تقویم نجومی امروز پنجشنبه 18 بهمن ماه 1403

تقویم همسران امروز پنجشنبه 18 بهمن ماه 1403

قیمت سکه، طلا، قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه 17 بهمن 1403 +جدول

برنامه سینماهای تهران، شیراز و مشهد امروز، چهارشنبه17بهمن+ اکران فیلم های جشنواره در تهران

گشایش نمایشگاه عکس مهر و میار در زاهدان

فال حافظ امروز پنجشنبه 18 بهمن 1403

برپایی 50 غرفه فرهنگی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن کرمانشاه

17 بهمن 1403 : پیش بینی قیمت Doge

جدول خاموشی برق همدان پنجشنبه 18 بهمن 1403 + زمان قطعی برق همدان فردا پنجشنبه هجدهم بهمن 1403

وعده تازه وزارت راه به مالکان فاز 2 خاوران؛ گره کور زمین‌ها تا پایان سال باز می‌شود؟

جدول خاموشی برق یزد پنجشنبه 18 بهمن 1403 + زمان قطعی برق یزد فردا پنجشنبه هجدهم بهمن 1403

تلخ و فلجعه‌بار؛ شکست پرسپولیس مقابل الهلال مهر مردودی مدیریت فوتبال ایران بود!

جزئیات عفو و تخفیف مجازات 3126 نفر از محکومان به مناسبت 22 بهمن 1403

جزییات دریافت وام 50 میلیونی بانک مهر ایران بدون ضامن

فال شمع امروز پنجشنبه 18 بهمن 1403

آخرین قیمت سکه، طلا و ارز برای امروز چهارشنبه 17 بهمن

قیمت سکه در بازار امروز؛ چهارشنبه 17 بهمن 1403