پیام فارس

آخرين مطالب

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان! اقتصادي

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تجارت نیوز /رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، اخیرا از قاچاق سالانه سه میلیارد لیتری سوخت به پاکستان خبر داد و عنوان کرد که این میزان قاچاق به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. حال باید پرسید که اگر قاچاق سازمان‌یافته سوخت توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد، پس چرا قوانین محدودکننده در حوزه سوخت تنها برای مردم عادی اجرا می‌شود؟
قاچاق 20 میلیون تا 25 میلیون لیتری سوخت، موضوعی است که هر هفته حداقل چندین خبر در مورد آن منتشر می‌شود. اخباری که از برخورد مسئولان با قاچاق‌چیان حکایت می‌کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر هر روز مقابله جدی با قاچاق‌چیان صورت می‌گیرد، پس چرا هم‌چنان روزانه 20 میلیون تا 25 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود؟
اخیرا رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در یک نشست خبری که ویدیو آن در فضای مجازی منتشر شده با ارائه آمار میزان توزیع سوخت در استان‌های شرقی و همچنین اعلام آمار دولت پاکستان مبنی بر ورود سالانه سه میلیارد لیتر سوخت قاچاق به این کشور، توضیح داد: این میزان قاچاق سوخت به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. روزانه چند صد تریلی نفت‌کش جاده‌پیما از مرز شرقی ایران خارج می‌شود.
وی ادامه داد: قطعا کسانی که این میزان از قاچاق و انفال را از کشور خارج می‌کنند و بهره می‌برند، دوست ندارند هیچ اقدامی برای شناخت مصرف‌کننده واقعی و رسیدن یارانه سوخت به دست مردم، صورت گیرد. حتی با پالایشگاه‌سازی و تامین سوخت، این افراد بیشتر کار می‌کنند.

این اظهارات نشان از آن دارد که مسئولان کاملا می‌دانند که میزان قاچاق سوخت مطرح‌شده، توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد. اما همچنان بر اعمال محدودیت سوخت‌گیری برای مردم، برای جلوگیری از قاچاق اصرار می‌ورزند.
وضع قوانین محدودکننده سوخت‌گیری برای جلوگیری از قاچاق
مسئولان در مواجهه با بحران سوخت، به راهکارهایی برای اعمال محدودیت برای مردم عادی روی می‌آوردند تا بتوانند با محدودیت‌های اعمال‌شده، از میزان قاچاق بکاهند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به محدودیت سوخت‌گیری در استان‌های مرزی و طرح‌هایی مانند باک پر اجرا کرد.
در برخی شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان، مردم برای دریافت سوخت باید به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند و مجوز دریافت کنند. یا حتی در برخی شهرها، طرحی به نام کُدینگ جایگاه‌ها در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که به مردم اجازه نمی‌دهد از هر جایگاهی سوخت‌گیری کنند.
این طرح‌ها منجر به ایجاد صف‌های طولانی در استان شده است. مردم باید ساعت‌های طولانی در صف‌های جایگاه‌ها بایستند تا بتوانند سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند؛ موضوعی که مشکلات بسیاری برای مردم و البته کامیون‌داران به وجود آورده است.
از طرف دیگر، سهمیه سوخت بسیاری از اصناف مانند کشاورزان، صیادان و کامیون‌داران به بهانه مبارزه با قاچاق کاهش یافته است. این موضوع مشکلات متعددی برای معیشت مردم به وجود آورده و هیچ بهبودی در روند کاهش قاچاق حاصل نشده است.
در مورد کاهش سهمیه کامیون‌داران باید گفت که آن‌ها دیگر بدون ارائه بارنامه امکان سوخت‌گیری ندارند و میزان سوخت اختصاص‌یافته به آن‌ها، بر اساس مسافتی است که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌کند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به این موضوع معترض هستند که وزارت نفت، مسافت را درست تعیین نمی‌کند و میزان سهمیه اختصاص‌یافته به آن‌ها کفاف مسیر را نمی‌دهد.
همچنین طرحی در برخی مرزهای کشور از جمله مرز بازرگان در جریان است که کامیون‌داران را ملزم می‌کند تا باک خود را با گازوئیل 55 هزار تومانی پر کنند. این طرح که دو سال پیش تنها برای کامیون‌داران ایرانی اجرا شده بود، از چندین ماه قبل برای کامیون‌داران ترکیه هم اجرا شد.
البته ترکیه هم در اقدامی متقابل معافیت مالیاتی برای کامیون‌داران ایرانی را لغو کرد. موضوعی که منجر به گرفتاری بیش از 1000 کامیون‌دار ایرانی در مرز بازرگان شد. در این زمینه باید گفت که طرح باک پر که برای کاهش قاچاق سوخت در دستور کار بود، تنها به درآمدزایی دولت و کاهش صادرات و واردات منجر شد.
چرا سیاست‌های مقابله با قاچاق تاکنون موفق نبودند؟
موضوعات مطرح‌شده تنها برخی از قوانینی است که دولت‌ها برای جلوگیری از قاچاق سامان دادند و تاکنون هیچ یک از این اقدامات، نه تنها موفق نبوده، بلکه منجر به ضرر و زیان مردم و البته اقتصاد کشور شده است.
باید گفت که مسئولان هدف خود را مردم عادی در نظر گرفته بودند، در حالی که با توجه به حجم قاچاق و اظهارات مسئولان، هدف نباید مردم عادی باشند. از این رو باید گفت که وقتی گروه هدف سیاست اشتباه تعیین شود، آن سیاست نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد.
این سیاست‌ها تنها وضع مردم مناطق مرزی را بدتر کرده است. مردمی که در مرزها زندگی می‌کنند و تاکنون با محدودیت‌های فراوانی مانند دسترسی به آب، برق و گاز روبه‌رو بودند، باید با کمبود سوخت نیز دست به گریبان باشند. چرا که دولت گمان کرده است که با اعمال محدودیت‌های سوخت‌گیری می‌تواند جلوی قاچاق 20 میلیون لیتری سوخت را بگیرد!
این موضوع که مسئولان هر دم بر سازمان‌یافته بودن قاچاق سوخت تاکید می‌کنند و باز هم گروه هدف قوانین محدودکننده خود را مردم عادی قرار می‌دهند، موضوعی جالب توجه است. اما باید گفت تا موقعی که گروه هدف از مردم عادی به سمت باندهای قاچاق سازمان‌یافته تغییر نکند و مبادی اصلی قاچاق معرفی نشود، همچنان بخش قابل توجهی از سوخت موردنیاز کشور به سمت دیگر کشورها روانه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/904528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ قاضی قاطع

نقش تغذیه در سلامت دستگاه گوارش

اهمیت استفاده صحیح از نخ دندان

بهبود کم خونی با چند راهکار عالی

توقف بورس در مرز 2.8 میلیون واحد

نظام اقتصاد دیجیتال آماده ابلاغ شد

ثبت نام طرح سراسری چکاپ سلامت در منزل شروع شد

مصوبه جدید دولت درباره رجیستری آیفون

صادرات خاویار 112 درصد رشد کرد

آیا حساب‌های ارزی در ایران پشتیبانی می‌شوند؟

افشای 2 سلطان مسکن ایران؛ تنها یک نفر مالک هزار مسکن!

روایت تجارت نیوز از ردپای مجلس هفتم در ناترازی‌های اقتصاد ایران

چیستان زوو امروز 30 دی و 1 بهمن: جواب معمای متنی و تصویری روز ایردراپ ایکس امپایر Zoo

کاهش ساعات کاری ادارات استان مرکزی و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد

سایت پی جوVIP؛ پلتفرمی معتبر برای معرفی مشاغل در شیراز

پیش بینی آب و هوای مازندران برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

پیش بینی آب و هوای مرکزی برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

انتقاد نماینده مجلس از کُندی اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان/پیگیری قضایی ترک فعل شرکت آب‌نیرو +فیلم

تصمیم استانداری تهران درباره تعطیلی تهران فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

پیش بینی آب و هوای هرمزگان برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

پیش بینی آب و هوای همدان برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

خائن‌ کشی مسعود کیمیایی آنلاین شد + زمان

جدول خاموشی برق ارومیه دوشنبه یکم بهمن ماه 1403 + زمان قطعی برق آذربایجان غربی

پیدا شدن جسد سرباز اسرائیلی؛ حماس او را در جنگ سال 2014 اسیر کرده بود

آغاز فروش فوق العاده ایران خودرو بهمن 1403 / ثبت نام هایما با تحویل 30 روزه + لینک

کمیته کارگری و کارآفرینی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی فارس تشکیل شد

رسانه‌ های صهیونیستی: اهتزاز پرچم فلسطین در غزه شکست اسرائیل است

پیش بینی آب و هوای یزد برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

جدول خاموشی برق اردبیل دوشنبه یکم بهمن ماه 1403 + زمان قطعی برق اردبیل

خبر فوری از تعطیلی مدارس فردا دوشنبه 1 بهمن 1403 | کدام مدارس دوشنبه اول بهمن 1403 تعطیل شد؟

اطلاعیه آب و فاضلاب استان بوشهر پیرامون قطعی آب در روزهای آینده

تمدید مهلت ارسال طرح‌های پژوهشی 1403 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ساعت کاری ادارات و مدارس تغییر کرد

هشدار نارنجی برای شمال تهران؛ بارش برف و لغزندگی معابر

تاریخ اولین حراج شمش طلا در بهمن ماه اعلام شد

فال روزانه / فال ابجد / فال حافظ / فال شمع دوشنبه 1 بهمن 1403

این شاهچراغ است که شیراز را نجات می‌دهد

ضرورت ایجاد ارزش افزوده در فرهنگ و هنر ایثار

محدویت های اشغالگران علیه خانواده های اسیران در قدس اشغالی

هواشناسی تهران فردا 1 بهمن 1403 ؛ باران یا برف؟

ذخیره‌سازی 400 تن سیب و 200 تن پرتقال برای شب عید در فارس

کشت سبز با برق سبز در فارس

هشدار کولاک برف و پدیده مه برای شمال تهران

روزهای قمر در عقرب بهمن 1403 / کدام روزها نحس است؟

پیش‌بینی آب و هوای تهران؛ هفته اول بهمن سرد خواهد بود؟

تعطیلی مدارس قم فردا دوشنبه 1 بهمن 1403 به دلیل آلودگی هوا و افزایش غبار

اخبار پلیس فارس؛ از کشف 1600 دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق تا دستگیری سارقین به عنف در شیراز

تحول جدید در بازار ارز از ابتدای بهمن

تعطیلی مدارس قزوین فردا دوشنبه 1 بهمن 1403 به دلیل افزایش آلودگی هوا و بارش برف

حضور 4 کاراته‌کار کرمانشاهی در لیگ جهانی 2025