پیام فارس

آخرين مطالب

واگذاری ایران خودرو به پیچ نهایی رسید سیاسی

واگذاری ایران خودرو به پیچ نهایی رسید
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بر اساس آماری که انتهای سال گذشته و شش ماهه ابتدایی امسال منتشر شد، ایران خودرو هر روز میلیاردها تومان زیان خلق کرده که روی زیان 120 هزار میلیارد تومانی اش سربار می شود. کاهش تولید در نیمه نخست امسال در کنار تداوم روند زیان‌دهی با خلق 12هزار میلیارد تومان ضرر در شش ماه ابتدایی سال جاری، تنها نمونه‌ای از خروارها مشکلاتی است که غول خودروسازی را زمینگیر کرده.
اما آیا مدیرانی که منافع‌شان با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به خطر می‌افتد، با این تصمیم همراهی خواهند کرد یا مانند چندین و چند سال گذشته برای حفظ صندلی‌های مدیریتی و منافع وابسته به آن، پشت «سپر انسانی» پناه گرفته و برای سود و بهره شخصی، در مسیر واگذاری سنگ‌اندازی می‌کنند؟ پاسخ به این سوال، نیازمند شفاف شدن ابعاد اصلی این واگذاری و پاسخ به ده پرسش اساسی است که در این باره مطرح شده.
1. چرا ایران خودرو واگذار شد؟ سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا سال 1387 و در پی الزام اصل 44 قانون اساسی در بورس عرضه شد. جان مایه این قانون، اعتراف به ناکارآمدی مدیریت و ساختار دولتی در اداره صنایع و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و واگذاری امور به مردم بود.
2. ایران خودرو چگونه واگذار شد؟ اگرچه هدف قانونگذار از اصل 44 و انتقال‌های متعاقب آن کاهش تسلط دولت بر بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی و سپردن امور به دست بخش خصوصی بود اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت از طریق شرکت‌های وابسته به خود (19 درصد) همچنین ایجاد یک نظام سهام‌داری چرخه‌ای در شرکت‌های خودروسازی (24 درصد) سهام ایران خودرو را خریداری کرد. به این ترتیب بود که دولت با وجود دارا بودن فقط 5 درصد سهام به صورت قانونی، به واسطه دور زدن اصل 44 و خرید سهام در هیات مدیره دست بالاتر را حفظ کرد و در این سال‌ها با انتصاب مدیران عملا مرکز فرماندهی و تصمیم‌گیری در این مجموعه را در اختیار و کنترل خود نگه داشت. رویکردی که مانع واگذاری ایران خودرو به معنای حقیقی و قانونی شد و شرایط امروز را به بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور تحمیل کرد. سهامدار عمده ایران خودرو که بیش از 30 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده، کنسرسیومی است که پیشتر در بخش قطعه‌سازی و خودروسازی فعال بود. با این تفاوت که دولت سهام تودلی ایران خودرو را با استفاده از اموال ایران خودرو خریداری کرد، اما بخش خصوصی با پرداخت پول از جیب خود و نه جیب مردم 30 درصد سهام این شرکت را خرید. 
3. چه کسی باید مدیر ایران خودرو را انتخاب کند؟ بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های متعارف، سهامداران اعضای هیات مدیره را انتخاب می‌کنند و هیات مدیره نیز مدیرعامل را منصوب می‌کند؛ با این حال در یکی دو دهه‌ای که از واگذاری سهام ایران خودرو گذشته است، دولت اجازه ابتکار عمل به سهامداران بخش خصوصی را نداده است و همواره خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیران این مجموعه را منصوب کرده است. نکته قابل تأمل این است که این انتصاب ها، عموما سیاسی و به عنوان پاداشی برای همراهان تلقی شده؛ چنانکه به تازگی «علی علیلو»، یکی از نمایندگان سابق مجلس و از اعضای ارشد هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان افشا کرد فقط در ایران خودرو 162 شرکت اقماری تاسیس شده که بسیاری از آن غیر ضروری است و عمدتا بخاطر چشم روشنی به افراد بذل و بخشش شده است. بدل شدن ایران خودرو به پاتوق مدیران یکی از دلایل زیان دهی ایران خودرو عنوان شده و این انتظار را از سوی افکار عمومی ایجاد کرده که مدیریت این مجموعه هرچه سریع تر به سهامداران اصلی از بخش خصوصی منتقل شود. از کنسرسیومی که ده ها سال در بخش قطعه سازی (شرکت کروز) و خودروسازی (مجموعه بهمن) فعال و موفق بوده و 30 درصد سهام ایران خودرو را نیز خریداری کرده به عنوان یکی از گزینه های اول برای تصدی بر ایران خودرو نام می‌برند.
گروه بهمن 72 سال پیش یعنی سال 1331 با نام «ایران خلیج کو» متولد شد و امروز شرکت‌های بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، اتوبوس سازی ستاره نیک آریا (اسنا)، ایران دوچرخ، تیوان، شرکت صنایع ایران، شرکت صنایع ریخته گری ایران، بهمن لیزینگ و شاسی سازی را شامل می‌شود
4. آیا پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، نیروهای شاغل در این مجموعه اخراج و بیکار می‌شوند؟
شرکت بهمن که از اول انقلاب به صورت دولتی و خصولتی اداره می شد، از سال 1395به بخش خصوصی منتقل شد و هنگام واگذاری با همین سوال هایی مواجه گردید که امروز درباره ایران خودرو مطرح است. این در حالی است که تعداد نیروهای مجموعه بهمن سال 94 یعنی پیش از واگذاری 3668 نفر بود که طی هشت سال به 7366 نفر افزایش یافت؛ به زبان ساده تعداد نیروی انسانی بهمن بعد از انتقال به بخش خصوصی 2 برابر شد و شرکت بهمن موتور را چهل و ششمین شرکت برتر ایران از نظر رشد اشتغال‌زایی کرد؛ سرنوشتی که می‌تواند برای ایران خودرو تکرار شود.
5. تجربه شرکت کروز و بهمن در قطعه‌سازی و خودروسازی چه می‌گوید؟ قطعه‌سازی، ستون فقرات خودروسازی است و امروز کروز به عنوان بزرگ ترین قطعه‌ساز خودرویی در غرب آسیا با تولید 4000 نوع قطعه در تیراژ بالای 60 میلیون در سال، بسیاری از نیازمندی‌های ایران خودرو و سایپا را تأمین می‌کند. گروه بهمن نیز امروز علاوه بر سهم 25 درصدی در بازار خودروهای تجاری کشور، با فیدلیتی، دیگنیتی و ریسپکت بازار پر متقاضی ای در بخش خودروهای سواری دارد. مساحت گروه بهمن موتور در ابتدای خصوصی‌سازی 25 هکتار بود که در حال حاضر با ایجاد برنامه‌های توسعه ای و تنوع در محصولات، فضای فیزیکی مجموعه را به 163 هکتار رسانده است؛ یعنی 6 برابر.
6. آیا کلید «بهمن» به قفل «ایران خودرو» هم می‌خورد؟ وقتی صورت مساله یکی است، قاعدتا جواب هم یکسان خواهد بود. آنچه امروز ایران خودرو را فشل و ناکارآمد کرده است، 9 سال پیش در مقیاسی متفاوت گروه بهمن را تحت الشعاع قرار داده بود. چراکه مدیریت دولتی در تمامی صنایع و بخش ها به دلیل «عمر کوتاه»، «وابستگی به دولت و تغییرات آن»، «عدم اختیار و قدرت لازم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی»، «بروکراسی دست وپاگیر»، «تورم نیروی انسانی» و… ماحصلی جز ناکارآمدی و هزینه زایی ندارد. واقعیت این است که ساختارها و مدیریت دولتی بر پایه هزینه کرد بدون توجه یا بررسی نتیجه بنا شده است، در حالی که در بخش خصوصی هر هزینه ای مشروط به کسب سود است. بر این اساس نه تنها قفل ایران خودرو، بلکه قفل عموم صنایع و بنگاه های دولتی و خصولتی با شاه کلید واگذاری به بخش خصوصی باز می‌شود.
7. چرا مدیر بخش دولتی نمی‌تواند، اما مدیر بخش خصوصی می‌تواند؟ مدیران دولتی فارغ از نام‍شان عمدتا در پروسه‌ای سیاسی انتخاب می‌شوند. حتی اگر این انتخاب و انتصاب بر مبنای تخصص، تجربه و توانمندی باشد، پوسته سخت ساختار دولتی اجازه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به مدیران نمی‌دهد. مدیری که باید به 27 دستگاه پاسخگو باشد، اجازه یا توان مالی اصلاح پلتفرم‌های قدیمی را ندارد، نمی‌تواند اولویت‌ها را انتخاب کرده و منابع را بر اساس آن تخصیص دهد، چگونه می‌تواند در راس یک مجموعه منشأ اثر باشد؟
8. حاکمیت درباره واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی چه دیدگاهی دارد؟ بهمن ماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل، گلایه و مطالبه سهامداران بخش خصوصی ایران خودرو درباره واگذاری مدیریت این مجموعه را شنیدند و یک روز بعد در سخنرانی خود فرمودند: «من دیروز شنیدم که در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است. به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.» آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور سابق نیز اسفند سال 1400 در فرمان هشت ماده‌ای خودرویی، خطاب به وزارت صمت دستور داد واگذاری مدیریت دولتی شرکت ایران خودرو به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید نیز در چند ماه ابتدایی دولتش بارها از ضرورت کاهش تصدی‌گری دولتی حمایت کرده و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر شرکت‌های دولتی زیان‌ده شده است. رئیس قوه قضائیه نیز به تازگی خواستار کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری به بخش خصوصی شده که همگی بیانگر نگاه و اراده حاکمیت بر این انتقال است.
9. آیا بخش خصوصی به دنبال تعطیلی ایران خودرو و واردات خودروست؟ واردات، نه تنها مشکلات صنعت خودروسازی در کشور را حل نخواهد کرد، بلکه مولد معضلاتی تازه چون تأمین و دسترسی به قطعات یدکی، صرف هزینه و زمان بیشتر برای خرید قطعات مصرفی و استهلاکی، خدمات پس از فروش، گارانتی و… خواهد شد که در کشور ما به کرات تجربه شده است. امروز هیچ کشوری صنعت خودروسازی خود را تعطیل و زنجیره حمل ونقلش را به خارج از کشور وابسته نمی‌کند. ایران خودرو نیز به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور تا کنون بار اصلی تأمین خودرو در کشور را به دوش کشیده و سرمایه‌ای ملی و ظرفیتی عظیم از توان فنی و نیروی انسانی متخصص است که با تغییر مدیریت، امکان و فضای بیشتری برای فعال شدن پتانسیل‌هایش خواهد یافت.
10. آیا مدیرانی که منافع شان با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به خطر می‌افتد، با این تصمیم همراهی خواهند کرد یا مانند چندین و چند سال گذشته برای حفظ صندلی‌های مدیریتی و منافع وابسته به آن، پشت «سپر انسانی» پناه گرفته و برای سود و بهره شخصی، در مسیر واگذاری سنگ‌اندازی می‌کنند؟
افکار عمومی، رسانه ها و تحلیلگران امیدوارند پاسخ به بخش اول این سوال مثبت باشد و تمامی مدیران و ذی‌نفعان این مجموعه با مقدم دانستن منافع ملی به مطامع شخصی اجازه دهند ایران خودرو به ریل تولید حداکثری، افزایش کیفیت محصولات و سوددهی بازگردد. اما اگر معدود مدیران دولتی یا افرادی که منافع شخصی‌شان در گرو حضور پشت میزهای مدیریتی این مجموعه است، قصد مانع‌تراشی از طریق اشاعه اکاذیب، شبهه‌افکنی و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد ترس و اضطراب در دل مردم داشته باشند از دستگاه‌های نظارتی و قضایی انتظار می‌رود در راستای عمل به وظیفه ذاتی خود جلوی باج‌خواهی‌ها و مانع‌تراشی‌های مخالف منافع ملی بایستد. یعنی قانون اجرا شود نه مساعدتی شود و نه حمایتی نیاز است.
منبع:+

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/902065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توافق یا انتقام؛ سیاست تهران، خلیج فارس را از ترامپ دور می‌کند؟

محمد قوچانی: وحدت ملی ایران در خطر است

تله سوریه برای ریاض و ابوظبی

وال‌استریت‌ژورنال: حماس، سنوار دیگری دارد

بهترین روش‌های فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

اقتصاد چین در سال 2024 رکورد زد

نماینده مجلس: الزام سپرده‌گذاری برای دریافت وام، قانونی نیست

عضو کمیسیون شوراهای مجلس: اگر تورم کنترل نشود، افزایش 50 درصدی حقوق هم فایده‌ای ندارد

شروع ثبت نام طرح رایگان چکاپ سلامت در منزل

قرعه کشی، جدول نمایش فیلم‌های جشنواره فجر چهل‌وسوم را مشخص کرد

هدف اصلی، تسریع در اجرای پروژه ها و ایجاد شرایط مناسب برای حل مشکلات مسکن است

کهن ترین نقش عیلامی ایران باستان در فارس مرمت می شود

آخرین جزییات زلزله دهرم دی ماه 1403

برد حیاتی تیم کره‌ای با درخشش ستاره ایرانی

مادر شهیدان «فلاح» از خراسان رضوی آسمانی شد

معاون استاندار فارس: مدیران در تصمیم گیری نباید جمع گرایی را قربانی فردگرایی کنند

اجرای عملیات وعده صادق 3 صبر می خواهد

شایع‌ترین دلایل کوچک شدن کلیه

راه‌اندازی چک الکترونیک برای افراد حقوقی در نیمه ابتدایی سال آینده

مناظره داغ پیرامون پذیرش FATF تله یا فرصت؟

«تتر» چمدانش را بست

تمدید مهلت ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری بهمن 1403

بیش از 2 هزار تن انواع کود کشاورزی میان کارگزاران کازرون توزیع شد

چگونه فشار قبر را کاهش دهیم؟ / اعمالی که از عذاب قبر می‌کاهند

خبر داغ و فوری از زمان بندی تحویل سکه‌های حراج شماره 60 | سکه بازان بخوانند

برنامه سینماهای تهران، شیراز و مشهد امروز، سه‌شنبه 25 دی + اکران «هفتاد سی» و قیمت بلیت

امام علی(ع) جلوه عملی وحدت برای مسلمین

عکس | مدیرعامل هولدینگ خلیج فارس در اردوی استقلال/عیدی شریعتمداری با آبی‌پوشان

عکس/ ملاقات مدیرعامل هولدینگ خلیج فارس با استقلالی‌ها

محمد شریعتمداری به اردوی استقلال رفت

عکس | مدیرعامل هولدینگ خلیج فارس در اردوی استقلال/عیدی…

جهاد تبیین یکی از مهمترین وظایف مداحان است

طی 4 ماه تولید بنزین به 10 میلیون لیتر رسید

زمان اکران فیلم‌های بنیاد روایت فتح در کاخ رسانه چهل و سومین جشنواره فجر مشخص شد

طرح نظارتی ماه رمضان از 15 بهمن آغاز می‌شود

فتوت و جوانمردی ریشه در ارزش‌ها و اعتقادات ما دارد/ جوانمردان بسیاری برای مردم غزه اشک می‌ریزند

شایع‌‌ترین بیماری‌‌های دوران سالمندی

ترامپ مسیر طلا را تغییر داد

پیش‌بینی عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک از وضعیت بازار مسکن تا شب عید

قطر: به مراحل پایانی توافق غزه رسیده‌ایم

شبکه گازرسانی در زلزله آسیب ندیده است

افزایش قیمت کنسرو ماهی از اول بهمن| روند تخصیص ارز طولانی شده است

صفر تا صد آیین قرعه کشی جدول نمایش چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

آخرین اخبار وضعیت آب و هوا فارس فردا 26 دی ماه 1403 + آب و هوا شیراز و هواشناسی فارس فردا

آخرین خبر از آتش‌بس غزه/ قطر: به مراحل پایانی نزدیک می‌شویم

رونمایی از جدیدترین برنامه سپاه در دریا؛ بسیج اقیانوس‌ها کلید خورد

نواف سلام: «اسرائیل» باید از آخرین وجب از خاک لبنان خارج شود

خبر مهم از آتش‌بس در غزه رسید

مثلث یخبندان در کشور +‌ جزئیات

بازیکن چادرملو به تیمی از سری C برزیل پیوست