تقویت دروس پایه و مهارتهای حل مسئله کلید موفقیت در مقاطع بالاتر است
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - زلیخا نادری، راهبر و سرگروه آموزشی پایه ششم ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با خبرگزاری پانا، بر نقش اساسی پایه ششم ابتدایی در موفقیتهای تحصیلی آینده دانشآموزان تأکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت دروس پایه، گفت: «دانشآموزان باید بر تقویت دروس پایهای مانند ریاضی، علوم تجربی، ادبیات و مطالعات اجتماعی تمرکز کنند، زیرا این دروس زیربنای موفقیت در مقاطع بالاتر هستند.
این دروس نهتنها به تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن کمک میکنند، بلکه توانایی تحلیل و حل مسائل ریاضی را نیز بهبود میبخشند.»
نادری در رابطه با برگزاری امتحانات نهایی پایه ششم و ارتباط آن با آزمون تیزهوشان، توضیح داد: «امتحانات هماهنگ پایه ششم نمیتواند به طور کامل شایستگیهای تحصیلی دانشآموزان را بسنجد، اما در بسیاری از مدارس به عنوان معیاری برای ارزیابی توانمندیهای آنها استفاده میشود. نتایج این امتحانات بهطور مستقیم در آزمون تیزهوشان تأثیر ندارد، اما نمرات خیلی خوب نشاندهنده آمادگی تحصیلی، ذهنی و مهارتی دانشآموزان است. مهارتهایی مانند مدیریت استرس، زمانبندی و دقت نیز در این فرآیند تقویت میشوند.»
این راهبر آموزشی با اشاره به نکات کلیدی برای موفقیت دانشآموزان در آزمون تیزهوشان، بیان کرد: «تمرین مداوم، شرکت در کلاسهای تقویتی، مطالعه کتابهای کمکدرسی، تمرین تستهای استاندارد و شناسایی و تقویت نقاط ضعف، از عوامل مؤثر در موفقیت دانشآموزان است. همچنین تقویت مهارتهای تستزنی مانند مدیریت زمان و دقت در پاسخگویی به سوالات، نقش مهمی در این زمینه دارد.»
نادری دربارهی نقش دبیران و والدین در موفقیت دانشآموزان، اظهار کرد: «دبیران و والدین باید محیطی امن و انگیزهبخش برای دانشآموزان ایجاد کنند و از فشار بیش از حد خودداری نمایند. حمایت والدین تأثیر بهسزایی در روحیه دانشآموزان دارد و حمایت دبیران نیز موجب شکوفایی استعدادهای آنها میشود. دبیران باید قبل از پایان سال تحصیلی، مباحث کلیدی را مرور کرده و از تسلط دانشآموزان بر مفاهیم پایهای مانند ریاضیات و روانخوانی اطمینان حاصل کنند. همچنین تمرینهایی برای حل مسئله، تحلیل و استدلال منطقی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا در مقاطع بالاتر عملکرد بهتری داشته باشند.»
وی در رابطه با چالشهای ورود دانشآموزان پایه ششم به مقاطع بالاتر، توضیح داد: «ورود به مقاطع بالاتر بهویژه به دلیل تغییر در روشهای ارزشیابی و محتوای آموزشی، میتواند برای دانشآموزان چالشبرانگیز باشد و در برخی موارد به افت تحصیلی منجر شود. به همین دلیل، دبیران باید آزمونهایی به شیوه مقاطع بالاتر طراحی کنند تا دانشآموزان با روش نمرهدهی آشنا شده و آمادگی لازم را کسب کنند.»
نادری در پایان، بر اهمیت آموزش مهارتهای آزموندهی تأکید کرد و گفت: «مهارتهایی مانند مدیریت زمان، تحلیل سوالات و کاهش اضطراب آزمون، از جمله مواردی است که دانشآموزان باید یاد بگیرند. دبیران و والدین نیز باید به جای تأکید و سرزنش، بر نتیجه تلاش و پیشرفت دانشآموزان تمرکز کنند، زیرا این رویکرد تأثیر مثبتی بر روحیه آنها دارد.»
-
يکشنبه ۱۶ دي ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷:۱۸
-
۲ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/898119/