پیام فارس

آخرين مطالب

ثبت بیش از 3500 اثر در جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌فرهنگی ایران اکونومیست درباره تفاوت آثار سومین دوره جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی نسبت به سال گذشته اظهار داشت: امسال علاوه بر استقبال خوب، شاهد رشد کیفی آثار هستیم، البته در چند بخش جدید مثل بخش «عکس»، آثار زیادی از سراسر کشور به دستمان رسید. عکس‌ها هم متنوع بود که بیانگر تنوع میراث‌فرهنگی در اقلیم متنوع ایران زمین است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بخش «ایده و تجربه» هم بخش جدیدی است که در این بخش هم آثار متنوع و خوبی رسیده است، اما خوشبختانه در همه بخش‌ها تقریبا می‌توان گفت با رشد اثر روبه‌رو بودیم.
دبیر سومین دوره جشنواره بین المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به اشاره به تعداد آثار رسیده، بیان کرد: هنرمندان با بیش از 3500 اثر در پرتال جشنواره در بخش های مختلف ثبت‌نام کردند. در بخش «جایزه شیراز» هم بیش از 860 اثر رسید که در آن بخش هم توسط هنرمندان شیرازی استقبال خوبی شده است.

پیام فارس

وی تصریح کرد: چهره‌های مهم هنری و سینمایی، رادیو تلویزیونی، هنرهای نمایشی که شناخته شده و مطرح هستند به عنوان داوران بخش‌های مختلف با ما همکاری دارند. همچنین چهره های مختصص حوزه میراث‌فرهنگی که به علوم میراثی تسلط دارند، در کنار داوران هنرمند و اصحاب رسانه حضور فعال دارند.
اعلام اسامی هیات داوران جشنواره به‌زودی
تابش افزود: تلاش شده که در ترکیب هیات داوران، هم به سابقه و تسلط هنری آنها توجه شود و نیز متخصصین علوم میراثی که شناخت دقیقی نسبت به حوزه‌های متنوع میراث فرهنگی دارند. من از همین جا از همکاری و لطف همه اعضای هیات داوری تشکر می‌کنم. به زودی به طور جداگانه اسامی هیات داوران جشنواره را اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که برای حضور مردم شیراز در جشنواره چه پیش‌بینی‌هایی شده است، گفت: تلاش ما بر مردمی‌سازی جشنواره است و اینکه نسل‌های متنوعی از مردم شیراز بتوانند جشنواره را در محوطه های تاریخی این شهر ببینند. جشنواره میراث فرهنگی صرفا مختص به سالن‌های سینما یا گالری‌ها نیست، بلکه حضور هنرمندان بین مردم برای ما یک اصل است. چند بخش میدانی داریم؛ نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در تخت جمشید است، نمایشگاه صنایع دستی در گذر حافظ شیراز برپا می‌شود و بخش شعر و موسیقی در بناهای تاریخی و آرامگاه‌های حافظ و سعدی که با حضور هنرمندان ادبیات و موسیقی برگزار می‌شود.
دبیر جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی ادامه داد: ویژگی مهم این جشنواره این است که هنرمندان هنرهای نمایشی، گونه‌های نمایشی هنر ایرانی را در بخش مسابقه بین مردم و در فضاهای تاریخی اجرا می‌کنند و بی‌واسطه با مردم در ارتباط خواهند بود؛ امیدواریم در پیوند با مردم و مخاطبین بتوانیم مفاهیم مختلف میراث‌فرهنگی را با زبان هنر و رسانه به آنها منتقل کنیم و مردم هم از برنامه‌های تدارک دیده شده لذت ببرند و جشنواره به خاطره جمعی تبدیل شود.
پیشنهاد بازدید رایگان موزه‌های استان فارس همزمان با جشنواره
تابش ادامه داد: با شهرداری شیراز و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی هماهنگی شده است که هم در رسانه‌های شهری و هم بیلبوردهای سطح شهر و مترو و همین طور زیرنویس برنامه های تلویزیون اطلاع‌رسانی انجام شود تا مردم شیراز از برنامه های این جشنواره مطلع شوند.
دبیر جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره چگونگی تاثیرگذاری این جشنواره در بازنمایی حفظ و نگهداری از میراث‌فرهنگی عنوان کرد: به قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی (علی دارابی ) پیشنهاد دادم که در صورت امکان در هفته‌ای که منتهی به جشنواره است، ورود مردم شیراز به خصوص گروه سنی جوانان و نوجوانان به موزه‌های استان فارس را رایگان اعلام کنیم و امیدوارم مورد موافقت دکتر دارابی قرار گیرد و ما بتوانیم در روزهای 12 تا 18 آبان شاهد حضور مردم به صورت رایگان در این موزه ها باشیم. در صورت موافقت، طی فراخوانی از مردم می‌خواهیم که روایت خودشان را به صورت جذاب در قالب متن یا گونه های دیگر صوتی و تصویری ارسال کنند تا شاهد حضور و مشارکت مردم در بازدید موزه‌ها و همینطور تولید محتوا به صورت مردمی برای حوزه میراث فرهنگی باشیم. تلاش ما این است که بین مردم و میراث‌فرهنگی پیوند بیشتر و عمیق‌تری برقرار شود.
وی افزود: رسانه ها و گروه های خلاق و تولیدکنندگان محتوا هرچه بیشتر به معرفی خلاقانه عناصر میراث‌فرهنگی در آثارشان توجه کنند، منجر به معرفی بیشتر میراث‌فرهنگی در سطح جامعه می‌شود. کشوری که نتواند میراث‌فرهنگی و هویت خودش را به درستی درک کند، در حفظ و حراست و پاسداشت دستاوردهای کشور هم نمی‌تواند موفق باشد. همه ما در هر نهادی باید تلاش کنیم که این میراث پرافتخار را به زبان هنر و رسانه و محصولات چند رسانه‌ای برای همه گروه‌های سنی، ‌به خصوص به نسل نو معرفی کنیم. هر زمان که میراث‌فرهنگی درست در سطح جامعه و رسانه ها معرفی شد، یعنی ملت ایران از ارزش های هویتی و تاریخی خودشان بیشتر مطلع و آگاه هستند.
میراث ناملموس متعلق به خود خانواده‌های ایرانی است
تابش تاکید کرد: آگاهی بیشتر مردم منجر به تقویت حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی می‌شود؛ به خصوص در زمینه میراث ناملموس. طبق قانون بناها و اشیا در موزه ها و محوطه های تاریخی باید حفاظت شوند، این یک امر مهم قانونی است و یکی از وظایف و مسئولیت های اجتماعی مهم همه مردم و حاکمیت است، اما زمانی که بحث حفظ و نگهداشت و معرفی میراث ناملموس است، میراث ناملموس متعلق به خود خانواده‌های ایرانی است.
وی بیان کرد: در پاسداشت میراث ناملموس مثل شعر، ادبیات، افسانه‌ها، لالایی‌ها، گویش‌ها و لهجه های محلی، آداب و رسوم، سنت ها، آیین‌ها، شاهنامه‌خوانی، خیام خوانی، حافظ‌خوانی، تعزیه، دستگاه های موسیقی ایرانی و … همه اینها میراث ناملموس کشور ماست که خود مردم باید پاسدار آنها باشند و سینه به سینه آگاهانه آن را به نسل های بعدی منتقل کنند، به همین دلیل شناخت گونه‌های متنوع میراث‌فرهنگی اعم از میراث ملموس، میراث ناملموس و میراث طبیعی ، جزو اهداف و برنامه های وزارت میراث‌فرهنگی است که در قالب جشنواره ها، رویدادها، کتاب، مجله،‌ برنامه های صوتی و تصویری، مسابقات و … تلاش می‌کند تا انواع میراث فرهنگی را معرفی کند؛ بنابراین معرفی بهتر و خلاقانه منجر به درک اهمیت حفاظت می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر ما در رسانه‌ها و محصولات رسانه ای میراث‌فرهنگی را به درستی معرفی کنیم، بهترین شیوه حفاظت هم رقم می‌خورد، و این یکی از اهداف مهم جشنواره است و امیدواریم با همکاری اهالی هنر و فعالان رسانه بهتر تحقق پیدا کند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/870573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سازمان های تابعه

سرمقاله سازندگی/ آزمون ناموفق صداوسیما

سرمقاله هم‌میهن/ انقلابی‌ یا آنارشیست؟

ضرب شست بی‌سابقه ایران قطعا چُرت بایدن را پاره خواهد کرد

سرمقاله آرمان امروز/ چه کسی پیروز انتخابات آمریکا می‌شود؟

اسامی 4 برند غیرمجاز دستمال کاغذی اعلام شد

فواید انواع فلفل دلمه‌ای‌های رنگی

شایع‌ترین اختلال اضطرابی دنیا/ داروهای ضد افسردگی اعتیاد آورند؟

سبزیجات را به صورت خام و تازه مصرف کنید

امید به بهبود بورس با بسته حمایتی جدید

چالش بزرگ معافیت مالیاتی

ارزان‌ترین هتل‌های مشهد از 1 تا 5 ستاره

سی و ششمین جشنواره امتنان، نخبگان جامعه کار و تولید فارس را به رقابت فراخواند

تداوم ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان

کسب گواهی رده نقره‌ای کلینیک FLS بیمارستان شهید چمران شیراز

کارخانه‌دار معروف ایرانی کارخانه 50 میلیارد تومانی‌اش را به مقاومت لبنان اهدا کرد | این مرد اهل کدام شهر ایران است؟

نقشه نظامیان صهیونیست برای ترور «مروان البرغوثی»

سهامداران حسابشان را چک کنند | سود سهام عدالت برای این افراد واریز شد!

اهدای 10 قطعه طلا به ارزش 263 میلیون تومان به مردم غزه و لبنان

دشمن همه تلاشش را برای از بین بردن دین، فرهنگ و اهل بیت(ع) بکار گرفته است

آغاز مراسم تشییع پیکر مطهر امام جمعه شهیدکازرون

گزینه جانشینی علی عسگری، همه را شوکه کرد

آغاز مراسم تشییع امام جمعه شهید کازرون

استانداران خراسان‌شمالی از تاسیس تاکنون

خدمات حمل و نقل عمومی؛ صدرنشین تورم مهر ماه/ تورم ماهانه آب، برق و سوخت از 5 درصد عبور کرد

وداع مردم شیراز با پیکر شهید حادثه تروریستی تفتان

شهادت امام جمعه محبوب و با اخلاق کازرون خسارت بزرگی است

واکنش کاربران ایرانی به ادعای مردود درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

مسابقه‌ای در قالب نقاشی، دلنوشته و داستان کوتاه با عنوان «خلیــــــج فارس؛ قطعــــه‌ای از پازل هویت ایرانیان»

نقشه نظامیان اسرائیل برای ترور «مروان البرغوثی»

راهنمای خرید مسکن دولتی از بازار آزاد | مسکن مهر چند؟

برگزاری بیش از 200 عنوان برنامه در مدارس به مناسبت هفته بسیج

معرفی هتل های 5 ستاره شهر شیراز؛ اقامتی لوکس در شهر شعر و ادب

پیکر مطهر امام جمعه شهید کازرون تشییع شد

پیکر شهید صباحی بر دستان مردم شهرستان کازرون تشییع شد

اینفوگرافی/ پرافتخارترین جودوکاران ایرانی در مسابقات آسیایی متولد کدام استان‌ها هستند؟

دیدار مدیرکل بنیاد استان کرمان با خانواده‌های معظم شهدای امنیت و ایثارگران شهرستان ریگان

سومین دوره «مسابقه ماهی‌گیری خانوادگی جانبازان» برگزار شد

برگزاری مراسم تشییع شهید حمله تروریستی تفتان در حرم شاهچراغ (ع)

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مرثیه‌ای برای یک صنعت

قاطع، غیرقابل باور و دردناک؛ پاسخ ایران به شرارت اسرائیل

توصیه‌هایی برای پایبندی به رژیم غذایی «فستینگ»

سن سکته مغزی در ایران 10 سال کمتر از دنیا / سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها

نقش تغذیه در درمان یبوست اطفال

تذکر دیوان محاسبات به شرکت‌ ملی گاز ایران و شرکت توانیر

استوار مانند «شهیده معصومه کرباسی»

جزئیات سوء قصد به امام جمعه کازرون تحت نظر مقام قضایی بررسی می‌شود

رکورد تاریخی که رئیس دولت چهاردهم به نام خود زد

پیشخوان روزنامه های فارس؛دوشنبه 7 آبان ماه 1403

فغانی از ازل آورد مهرِ حیدر و آل/امیرالمومنین در شعر فغانی شیرازی