پیام فارس

آخرين مطالب

قدرت‌های بزرگ آچمز شدند مقالات

قدرت‌های بزرگ آچمز شدند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اطلاعات /متن پیش رو در اطلاعات منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ در حل بحران‌های معاصر، توانایی لازم را ندارند. تقریباً تمام نهادهای بین‌المللی در جلوگیری از تجاوز و برقراری صلح ناتوان شده‌اند.
سید محمدکاظم سجادپور| یک سال است که در پی حوادث 7 اکتبر 2022 غرب آسیا و خاورمیانه شاهد نسل‌کشی و ویران‌گری رژیم صهیونیستی است. در این سال رژیم حدود 50 هزار نفر را کشته و هزاران هزار را بی‌خانمان نموده است. جنگ غزه و جنگ لبنان دیگر محدود به آنچه که در شامات می‌گذرد نیست، بلکه با تنش‌های عمیق منطقه‌ای و بین‌المللی همراه بوده و هست . یک سال گذشته بسیار خونین و پرشتاب بوده و تقریباً در هر روز شاهد حادثه و رخدادی در مورد این منطقه بوده‌ایم. 
در طی یک سالی که از جنایات رژیم صهیونیستی می‌گذرد، بحث‌ها و بررسی‌های گوناگون در سراسرجهان در مورد این حوادث مطرح شد، و می‌شود. اما در ورای اخبار لحظه‌ای کشتارها و ترورها، سبعیت‌ها و وحشگیری‌های رژیم صهیونیستی، وکنش و واکنش‌های جهانی، سوالی جدی و اساسی قابل طرح است و آن این که یک سالگی هفت اکتبر، از زاویه فهم و مدیریت پدیده‌های روابط بین‌المللی حاوی چه نکات و بررسی‌های استراتژیکی می‌باشد؟
بی‌تردید،‌یک سالی که پر از محنت و رنج، مخصوصاً برای مردم بی‌پناه فلسطین و لبنان گذشته، مشحون از نکات و درس‌های استراتژیک است. اما شاید هفت گزاره، از بقیه مباحث جلبِ نظر بیشتری از زاویه شناخت روابط بین‌المللی معاصر کنند.
گزاره اول: بدون تاریخ، روابط بین‌المللی قابل درک نیست. عملیات حماس در 7 اکتبر سال قبل در خلاء انجام نگرفت. این رخداد پس از حدود یک قرن، اشغال،‌ جابجائی و تجاوز صورت گرفته است. جا پای چندین امپراتوری، نبردهای بین آنها و جابجایی آنها در این حوادث مشخص است. از سقوط امپراتوری عثمانی، طراحی‌های امپراتوری انگلیس و تا حدودی امپراطوری فرانسه، برآمدن آمریکا و حمایت تاریخی آن دولت از رژیم صهیونیستی و همچنین تاریخ جنبش صهیونیستی و امواج گوناگون مهاجرت به فلسطین اشغالی را باید در ریشه‌یابی این حوادث مدنظر قرار داد.
گزاره دوم: کنشگران روابط بین‌المللی متعدد و متکثر شده‌اند. بحران غزه و لبنان نشان داد که کنشگری در روابط بین‌الملل، دیگر در انحصار قدرت‌های بزرگ و دست نشاندگان آنها نیست. کنشگران مقاومت، کنشگران موثر و سرنوشت‌سازی‌اند. فراتر، جوامع مدنی در سراسر جهان، کنشگران قابل ‌اعتنائی در مشروعیت زدائی از تجاوز گران و حامیان آنها بوده و هستند .
گزاره سوم: ماهیت جنگ در روابط بین‌المللی دگرگون شده است. جنگ‌ها، جنگ‌های ترکیبی شده‌اند. در جنگ‌های معاصر، قدرت نظامی برجسته ولی جنگ، در باطن خود عناصر روانی، روایتی و رسانه‌ای را ادغام کرده‌اند.
به عبارت دیگر، دیگر جنگ‌ها، پیوست رسانه‌ای ندارند، بلکه رسانه خود بخشی از جنگ است. روایت‌سازی، خود ابزاری تسلیحاتی شده است. بازی‌های روان‌شناختی نیز در سازه‌های جنگی جای گرفته‌اند و فراتر از تکنولوژی جنگ دگرگون شده اند.
گزاره چهارم: سیاست داخلی و سیاست هویت‌محوری برجسته شده‌اند. به عبارت دیگر، جنگ‌ها ادامه سیاست‌ داخلی و در طول فعل و انفعالات عرصه درونی سیاست باید مدنظر قرار گیرند. سیاست داخلی رژیم صهیونیستی، نقش تعیین‌کننده‌ای در راه افتادن این بحران و تداوم آن دارد.
به عبارت دیگر، جنگ نه بر اساس منطق نظامی و امنیتی،‌ بلکه بر اساس منازعات اصلی سیاسی تحول یافته است. تداوم جنگ توسط ناتانیاهو،‌اجماع غالب تحلیل‌گران، نه فقط از سیاست داخلی آن رژیم نشئت گرفته، بلکه او دارد در سیاست داخلی آمریکا به قصد شکست تیم هریس و بایدن به نفع ترامپ، مداخله می‌کند. این پدیده آنقدر داغ است که حتی به‌طور صریح و مستقیم از بایدن در مصاحبه مطبوعاتی او در 13/7/1403 در کاخ سفید پرسیده شد.
گزاره پنجم: منطقه خاورمیانه، قابل مهندسی و قابل پیش‌بینی نیست. فراموش نکنیم که قبل از 7 اکتبر، صحبت از منطقه‌ای می‌شد که به‌گونه‌ای طراحی شده که رژیم صهیونیستی، اعراب خیلی فارس واقعیت‌های جدیدی را خلق کرده و فلسطین را به حاشیه برده و به مسئله‌ای فراموش‌شده تبدیل می کنند. حوادث 7 اکتبر نه فقط بطلان این مهندسی را به اثبات رساند، بلکه موضوع فلسطین را به کانون سیاست بین المللی برد. روشن شد که این منطقه به خاطر متغیرهای فراوان ،بحران های انباشته شده و مداخلات بین‌المللی و بهم‌پیوستگی موضوعات با یکدیگر غیرقابل پیش‌بینی است.
گزاره ششم: نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ در حل بحران‌های معاصر، توانایی لازم را ندارند. تقریباً تمام نهادهای بین‌المللی در جلوگیری از تجاوز و برقراری صلح ناتوان شده‌اند. فراتر قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها ایالات متحده، به خاطر پیچیدگی‌های داخلی، عدم تمایل رهبران سیاسی آن و شرایط انتخاباتی و مهم‌تر طرف درگیری بدون همراهی با رژیم صهیونیستی،‌نتوانست اقدامی حتی اولیه در جلوگیری از تشدید بحران و خونریزی کنند.
گزاره هفتم: افراد کنشگران مؤثری در روابط بین‌الملل سیاسی هستند.افراد به دو دسته تقسیم می شوند.افراد شاخص و رهبران سیاسی و افراد عادی. واضحاً مدیریت جنگ‌افروزی، با افراد و رهبران مشخصی است و متقابلا،‌هدایت مقاومت در دست شخصیت‌ها و افراد مشخص و معینی می‌باشد.اما افراد عادی هم کنشگران مهم و مؤثری هستند. تمام فلسطینی‌ها و تمام لبنانی‌ها از یک‌سو تمامی افرادی که در سراسر جهان علیه تجاوز رژیم صهیونیستی ایستادند، به واقعیت های نوینی در روابط بین‌المللی شکل دادند.
البته به همان اندازه که فاجعه رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی عمیق‌تر است، درس‌های روابط بین‌المللی این بحران نیز گسترده‌تر از مواردی می‌باشد که مورد اشارت واقع شدند. شاید عمیق‌ترین نکته و درس آن باشد که علیرغم همه پیچیدگی‌ها، این اراده انسان‌هاست که آنها را به حرکت درمی‌آورد، صبور می‌کند و تاریخ‌ساز می‌کند. اراده فلسطینی‌ها اراده لبنانی‌ها و اراده همه آنهایی که با تجاوز مخالفند، سرنوشت‌ساز ترین عنصر در روابط بین‌الملل است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/863825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همان همیشگی؛ مروری بر مواضع رسانه‏‌های تندرو اصول‏گرا

حزب الله جنگ را به شهرهای اسرائیل کشاند

تشکر جوانان غزه‌ از مردم ایران

کودکان در طول روز به چند واحد میوه نیاز دارند؟

بلعیدن چند قرص به صورت همزمان اشکال دارد؟

اعلام کد بلوم امروز 17 مهر و 16 مهر؛ پاسخ تسک Token Burning: How & Why?

دریافت کنندگان نشان هنری فارس تکریم شدند

تقویم نجومی امروز سه‌شنبه 17 مهر 1403/ تقویم همسران امروز

6 تا از بهترین فیلم و سریال‌های کره‌ای «بائه سوزی»

فال روزانه واقعی سه شنبه 17 مهر 1403 | فال امروز شما

رونمایی از آلبوم موسیقی دیار هفت و چار در بروجن

دادگاه صلح در اقلید افتتاح شد

فال حافظ امروز سه شنبه 17 مهر 1403 | نیت کنید و فال حافظ خود را بخوانید

جشن روز کودک در کودکستان غیر دولتی مهر و و ماه آشخانه

فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز سه شنبه 17 مهر 1403

ورزشی‌های شانزدهم مهر ماه در استان سمنان

فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه شنبه 17 مهر 1403

عملکرد 137 شهرداری زیر ذره‌بین بازرسی فارس

شرکت گاز بستر توسعه صنعتی شهرستان کوار را فراهم کرد

سقوط جوان مشهدی در چاله آسانسور + تصاویر(16 مهر 1403)

اجرای پویش «مهر علوی» با توزیع 1500 بسته لوازم التحریر در مدارس قم

سکان مدیریت فارس به دست کسی باشد که تنگنا‌های استان را بشناسد

زاکانی: امروز کتک‌خور منطقه رژیم اسرائیل است

eservices.tamin.ir فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی|خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی/فیش حقوقی بازنشستگان مهر در دست افراد قرار گرفت

یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به سلول فلسطینیان اسیر

پاکسازی پهنه‌های دفن زباله شهر‌های سیدان و رامجرد مرودشت

تولید 70 محصول سلامت‌محور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

آغاز ثبت نام کنکور ارشد از 22 مهر

مراسم یادبود یکمین سالگرد دکتر راشدمحصل در تالار فردوسی مشهد (دوشنبه 16 مهر 1403)

هم افزایی برای توسعه گردشگری فارس/ عزم جدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تسهیل در رشد گردشگری

مدارس فردا سه شنبه 17 مهر 1403 تعطیل شد؟

عمو پورنگ با گریم عجیب و غریبش+تصاویر

هم افزایی برای توسعه گردشگری فارس

آغاز ششمین جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی در شیراز

فیلم جگرسوز از تولد 3 دختربچه‌ای که در قتل عام خانوادگی در فارس کشته شدند

صدای انفجار‌های مهیب در سرزمین‌های اشغالی (دوشنبه 16 مهر 1403)

پالایشگاه شیراز گنجایش تأمین سوخت فارس را ندارد

نامه سه هزار نفر از علمای اهل سنت به رهبر انقلاب

آخرین خبرها از طرح ساماندهی کارکنان دولت دوشنبه 16 مهر

عکس پازل امروز بازی میجر سه‌شنبه 17 مهر 1403

اهدای 70 هزار مترمربع زمین جهت حمایت از ساخت بیمارستان

پلیس هلند معترضان حامی فلسطین را بازداشت کرد (دوشنبه 16 مهر 1403)

نقش مهم عشایر فارس در امنیت غذایی و ملی کشور

کد ویدئوهای بازی بلوم امروز سه‌شنبه 17 مهر 1403

سبک زندگی عشایری در مدارس و آموزشگاه‌های گردشگری گنجانده شود

معمای روز ماسک امپایر 16 مهر + کد ویدئو یوتیوب

77 تن شهید در حملات روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه (16 مهر 1403)

پاسخ معمای بازی تایم فارم امروز سه شنبه 17 مهر

شهادت 77 فلسطینی در حملات روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه (16 مهر 1403)

تقویم نجومی امروز سه‌شنبه 17 مهر 1403 / تقویم همسران امروز سه‌شنبه 17 مهر 1403