پیام فارس

آخرين مطالب

اسب پیشکشی دندان نداشت مقالات

اسب پیشکشی دندان نداشت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بالاخره پنجشنبه هفته گذشته، توکن همستر کامبت فهرست شد و به حرف و حدیث‌هایی که حول آن شکل گرفته بود، پایان داد. اما تجربه ایردراپ توکن‌های بازی‌های تلگرامی که پس از آن عرضه شدند، نشان داد که احتمالاً باید به نات‌کوین به‌عنوان یک مورد استثنا نگاه کنیم. همستر کامبت که یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها بود، با ایجاد بخش‌های جدید کاربران را به مشارکت هرچه بیشتر دعوت می‌کرد و در ایران کاربران زیادی به آن روی آورده بودند، نتیجه‌ای ناامیدکننده داشت.
پس از آنکه نات‌کوین در اوایل سال جلب توجه کرد، بازی‌های تلگرامی متعدد پا در راهی گذاشتند که پیش‌تر نات‌کوین در آن یکه‌تازی می‌کرد. رمزارزی که برخلاف تصور عموم جامعه، در بزرگ‌ترین صرافی‌ها فهرست شد، ارزش نسبتاً قابل‌توجهی پیدا کرد و همچنان با ارزش بازار 904 میلیون دلاری (در زمان نگارش مطلب) به حیات خود ادامه می‌دهد.
اما تجربه ایردراپ توکن‌های بازی‌های تلگرامی که پس از آن عرضه شدند، نشان داد که احتمالاً باید به نات‌کوین به‌عنوان یک مورد استثنا نگاه کنیم. همستر کامبت که یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها بود، با ایجاد بخش‌های جدید کاربران را به مشارکت هرچه بیشتر دعوت می‌کرد و در ایران کاربران زیادی به آن روی آورده بودند، نتیجه‌ای ناامیدکننده داشت.
شایعاتی که رنگ واقعیت گرفت
همستر چند روز زودتر از زمان تعیین‌شده برای ایردراپ توکن خود، به فاز اول این بازی پایان داد و فاز دوم را با سر‌و‌شکلی جدید آغاز کرد و توکن‌هایی را که کاربران در فاز اول موفق به دریافت آنها از طریق میزان مشارکت خود شده بودند، اعطا کرد. برخلاف نات‌کوین که به‌شکلی شفاف و با حذف چند صفر، توکن‌ها را میان کاربران خود تقسیم کرده بود، همستر از روش پیچیده‌تری بهره برده بود که درواقع مجموع امتیازهایی بود که کاربران از طریق مشارکت در بخش‌های مختلف بازی به دست آورده بودند. هرچند سیستم اعطای این امتیازها همچنان مشخص نبود.
از همان زمان برخی حدس می‌زدند که این توکن نمی‌تواند شگفتی نات‌کوین را تکرار کند. شایعات در حدی گسترده بود که بنیان‌گذاران همستر کامبت به شیوه همیشگی خود، ویدئویی را در کانال یوتیوب‌شان قرار دادند که سعی داشت به کاربران القا کند در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند و باید منتظر روز ایردراپ بمانند. هرچند مدرک یا دلیلی متقن برای این ادعای خود مطرح نمی‌کردند. در روزهای منتهی به ایردراپ، صاحبان پروژه همستر اقدام دیگری نیز انجام دادند که به کاربران خود اطمینان دهند بادقت در حال طی کردن این مسیر هستند و آن بستن حساب‌های کاربری کسانی بود که با استفاده از روبات‌ها و سایر روش‌های متقلبانه تلاش کرده بودند بر امتیازهای خود در این پروژه بیفزایند. اما با فرارسیدن روز ایردراپ و معلوم شدن قیمت اولیه این توکن، شایعات تأیید شدند.
قیمتی که یک ناامیدی بزرگ برای شرکت‌کنندگان در این ایردراپ را به همراه داشت. قیمت کمتر از یک سنت به این معنی بود که توکن‌هایی که میان بیشتر کاربران توزیع شده، بیشتر از 12-10دلار نمی‌ارزد. برخی که تجربه بیشتری از ایردراپ‌های گذشته کسب کرده و به همین مقدار راضی بودند، در همان ابتدا توکن‌های خود را فروختند و عده‌ای دیگر که این رقم حسابی پکرشان کرده بود و هزینه-فایده آن را ناعادلانه می‌دانستند، همستر را ته کیف پول خود نگه داشتند تا شاید در آینده بتوانند سود بیشتری از آن کسب کنند.
اما با گذشت قریب به یک‌هفته و افزایش کسانی که مایل به فروش توکن‌های خود بودند، روزبه‌روز از ارزش همستر کاسته شد تا جایی که در زمان نوشتن این گزارش، قیمت این توکن در بازارهای جهانی به 0/005 دلار رسیده است. قیمتی که نسبت به روز گذشته خود (دوشنبه) کاهشی حدوداً 8/5 درصدی داشته است. در حال حاضر ارزش بازار این توکن حدود 344 میلیون دلار است که تفاوت فاحشی با ارزش بازار نات‌کوین، آن هم پس از گذشت چند ماه و ریزش‌های فراوان دارد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد نه‌تنها کار همستر برای جلب مشارکت در فاز دوم بازی خود سخت شده، بلکه سایر بازی‌های تلگرامی نیز مسیر دشواری برای جلب اعتماد مجدد کاربران خواهند داشت. درواقع با عملکرد ضعیف بازی‌های پس از نات‌کوین، چیز زیادی از اعتمادی که این توکن در جامعه ایجاد کرده بود، باقی نمانده است.
البته باید در نظر داشت که توکن همستر 28 خردادماه در بازار پیش از عرضه صرافی ارز دیجیتال کوکوین (KuCoin) با قیمت 0/0001 دلار فهرست شده بود، یعنی به‌ازای هر میلیون، 100 دلار؛ اما در آن زمان هنوز مشخص نبود که میزان توکن‌های شرکت‌کنندگان در این بازی تلگرامی بر چه اساسی مشخص خواهد شد. پیش از کوکوین نیز صرافی ارز دیجیتال Gate.io، همستر را در بازار پیش از عرضه خود فهرست کرده بود که قیمت این کوین در این بازار متغیر بود و به 0/03 دلار نیز رسیده بود.
فشار عرضه و تقاضا
نکته‌ای که در برخورد با همستر کامبت و سایر بازی‌های تلگرامی که احتمالاً در آینده نه‌چندان دور باز هم ظهور خواهند کرد، وجود دارد، این است که این توکن‌ها از بستر بازی برای اعطای توکن‌های خود به شیوه ایردراپ استفاده می‌کنند و در مقابل وقت و توجهی که برای آنها صرف می‌شود، به‌رایگان همه یا بخشی از توکن‌های پروژه را میان کاربران تقسیم می‌کنند.
این توکن‌ها که معمولاً پشتوانه قدرتمندی ندارند، در تعیین ارزش خود بسیار وابسته به روند عرضه و تقاضا هستند. هرچند این وابستگی قیمت به عرضه و تقاضا در مورد همه بازیگران بازارهای مالی صادق است، اما در اینجا به‌دلیل فقدان پشتوانه قدرتمند می‌تواند نقشی اثرگذارتر نیز ایفا کند. بر این اساس احتمالاً مواردی چون نرخ نگهداری یا فروش این توکن‌ها یا تعداد کاربران شرکت‌کننده در یک پروژه بر توکن‌های اعطاشده در رویداد ایردراپ، قیمت آن و سیر نزولی یا صعودی‌ای که در روزهای پس از ایردراپ به خود می‌بیند، اثرگذار خواهد بود. 
همان‌طور که پیش‌تر نیز روی آن تأکید شده بود، ایردراپ ارزهای دیجیتال نوعی جایزه یا هدیه به حساب می‌آید. ایردراپ در ارزهای دیجیتال یک استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی است که توسط استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا پیاده‌سازی می‌شود. در یک رویداد ایردراپ، معامله‌گران ارزهای دیجیتال به‌طور رایگان توکن یک پروژه را به دست می‌آورند. پروژه‌های رمزارزی برای ایردراپ و نحوه توزیع توکن‌های رایگان روش‌های مختلفی دارند که یکی از این روش‌ها از طریق بازی‌های تلگرامی است.
درواقع ایردراپ روشی هوشمندانه برای بازاریابی و تبلیغات یک پروژه رمزارزی است و نمی‌توان از آن توقع اعداد نجومی داشت. بنابراین دادن وعده‌های دور از ذهن درخصوص یک رویداد ایردراپ، یا از سوی افراد ناآگاه رخ می‌دهد که درک درستی از چیستی این پدیده ندارند یا افرادی که منافع مشخصی دارند، با این وعده‌ها در پی فریب‌دادن سایر کاربران هستند.
شگفتی تکرار نشد
چیزی که تا امروز مشاهده می‌شود، این است که پس از نات‌کوین، هیچ‌کدام از پروژه‌هایی که به تقلید از آن در تلگرام ظهور کردند و برخی کمتر و بعضی بیشتر موفق به جذب کاربر شدند، نتوانستند آن شگفتی را تکرار کنند. هرچند به‌قول قدیمی‌ها، دندان اسب پیش‌کشی را نمی‌شمارند، اما برخی کاربران معتقدند این پروژه‌ها حتی نتوانستند از خجالت زمان و اینترنتی که برایشان صرف شده بود هم بیرون آیند.
توکن‌هایی که پس از عرضه و درحالی‌که شبکه TON با اختلال مواجه بود و توانایی ارائه سرویس به همه کاربران را نداشت، با سرعتی عجیب سقوط کردند و قرمز شدند و روز سبز به خود ندیدند. بر این اساس بسیار دور از ذهن است که حداقل در آینده نزدیک بتوانند حتی دل کاربرانی را که توکن‌های خود را نگه داشته‌اند، به دست آورند.
در نظر داشته باشید که این نوشته به هیچ عنوان سیگنالی برای خرید و فروش این توکن‌ها یا تشویق به حضور در پروژه‌های این‌چنینی نیست، کمااینکه از منع افراد به حضور در این پروژه‌ها نیز پرهیز دارد. بازار رمزارزها برای کارشناسان و متخصصانی که سال‌هاست در این‌باره مطالعه می‌کنند نیز نکات نامکشوفی دارد که گاه پیش‌بینی‌های آنها را حتی نسبت به پروژه‌های قدرتمند نیز برهم می‌زند.
بنابراین توصیه می‌شود در مورد سرمایه‌گذاری (اعم از زمان و هزینه) در این بازار مالی بااحتیاط برخورد کنید، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت در مورد سود و زیان یک پروژه صحبت کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/860525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم| خلاصه بازی بایرن مونیخ و استون ویلا دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

کد یوتیوب ماسک امپایر امروز 12 مهر chill phase

فیلم| خلاصه بازی رئال مادرید و لیل دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه 12 مهر 1403

محدودیت‌های ترافیکی در اطراف مصلای تهران فردا 12 مهر 1403

طالع بینی و فال تاروت پنجشنبه 12 مهر 1403

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس خواستار برقراری آتش بس فوری در نوار غزه شدند

کد امروز بازی بلوم (Blum) پنجشنبه 12 مهر 1403

66 درصد دیدار‌ها به ست پنجم کشید ثبت میانگین 135 دقیقه برای هر مسابقه

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 11 مهر 1403 + جدول

برف و باران از راه رسید/ پنجشنبه (12 مهر) این استانها آماده باش هستند

تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر ضرورت توقف جنگ علیه غزه

نتایج هفته نخست لیگ برتر والیبال

12 مهر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه 12 مهر 1403 به افق قم

عکس پازل امروز بازی میجر و کد یوتیوب میجر امروز پنجشنبه 12 مهر 1403

عکس کارت های بازی پیکسل ورس امروز پنجشنبه 12 مهر 1403

فوری/ پرداخت کمک معیشت 2 میلیون تومانی مهر ماه برای بازنشستگان | واریزی جدید دولت برای بازنشستگان از امروز

کارت های امروز ماسک امپایر 11 مهر و 12 مهر + کد یوتیوب و معمای تصویری روز - فاز chill phase

کد مورس جیمز و کارت بازی جیمز gemz امروز پنجشنبه 12 مهر 1403

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 12 مهر 1403

فیلم| خلاصه بازی لیورپول و بولونیا دیشب چهارشنبه 11 مهر 1403

ایران حمله کرد تا از وزن ژئوپلیتیک خود حفاظت کند

کدام موشک‌ها در «وعده صادق2» شلیک شدند؟

هشدار نارنجی هواشناسی به دریانوردان خلیج فارس

ترابی و اسکوچیچ غایبان بزرگ هفته!

قدردانی ائمه جمعه و جماعات اهل سنت آذربایجان‌غربی از حمله موشکی سپاه

عملیات «وعده صادق 2»، انتقامی بر تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، فلسطین و لبنان بود

فال حافظ امروز پنجشنبه 12 مهر 1403

فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز پنج شنبه 12 مهر 1403

فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز پنج شنبه 12 مهر 1403

قیمت گوشی های شیائومی و سامسونگ 11 مهر 1403

شهادت یک سرباز در پی صاعقه سردشت (چهارشنبه 11 مهر 1403)

ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 11 مهر به کدام سو رفته رکود یا نزول؟!

فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز پنج شنبه 12 مهر 1403

کارت های بازی امپایر ماسک امروز چهارشنبه 11 مهر

جواب معمای تصویری Rebus امروز چهارشنبه 11 مهر

جواب کد تپ سواپ YouTube Shorts امروز چهارشنبه 11 مهر

فال انبیا فردا پنجشنبه 12 مهر 1403

فال حافظ امروز پنجشنبه 12 مهر 1403 با معنی و تفسیر

فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز پنجشنبه 12 مهر 1403

امضای مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز به طور رسمی از سوی شهرداران

تقویم نجومی امروز پنج شنبه 12 مهر 1403 / تقویم همسران امروز پنج شنبه 12 مهر 1403

بیانیه ائمه جمعه و جماعات اهل سنت آذربایجان غربی در حمایت از وعده صادق 2

ظرفیت تولید تایرسازی بارز کردستان به 66 هزار تن می‌رسد

حضور 31 استان کشور در شانزدهمین نمایشگاه‌ ملی صنایع‌دستی در رفسنجان

کاریزماتیک و کارآمد؛ رهبری که حزب‌‏الله را به بازیگری قدرتمند در منطقه بدل کرد

دیدار با رفیق ناباب ناگاه استراتژیک شد؟

ترک مدرسه؛ چاره امروز، بیچارگی فردا

زیدآبادی نوشت: نکته و پرسشی دربارۀ بازداشت ابوالفضل قدیانی