پیام فارس

آخرين مطالب

ماجرای نجات یک پزشک اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - من صدای گلنگدن زدن اسلحه آنها را می‌شنیدم. هر کسی که نمی‌توانست راه بیاید می‌کشتند. من که چشمانم جایی را نمی‌دید و زخمی هم شده بودم بوی باروت هم توی دماغم رفته بود نفسم هم خیلی تنگ شده بود گفتم نمی‌توانم بیایم.
به گزارش ایسنا، امیر دریادار دوم دکتر هادی عظیمی‌راد در تاریخ 24 آبان 1320 در گیلان و در شهر رشت به دنیا آمد.
دوره ابتدایی و دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و در سال دوازدهم تحصیلی جزو نفرات برتر کشوری در رشته شیمی شد. او در سال 1340 وارد دانشکده افسری تهران و همزمان مشغول به تحصیل در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شد و در سال 1347 نیز کارش را در درمانگاه ارتش واقع در چهارراه قصر آغاز کرد.
وی بعد از یک‌سال به خرمشهر منتقل شد و در آنجا به مدت 11 سال در نیروی دریایی ارتش و در بخش بهداری خدمت کرد و به درجه سرهنگ دومی رسید. با آغاز جنگ تحمیلی، در خرمشهر ماند و در بیستمین روز جنگ تحمیلی در روز 23 مهر ماه 1359 در حال عبور از جاده مارِد به کمین دشمن بعثی افتاد و از ناحیه چشم مجروح و به اسارت دشمن درآمد. این پزشک پس از سالها مجادهدت در سال 1402 از دست فرمانده ارتش نشان فداکاری دریافت کرد.
عراقی‌ها می‌خواستند من و آن آقای پزشکیار مجروح همراه ما را که بعداً فهمیدم شهید شده به نام احمد میرظفرجویان - را همان جا تیر خلاص بزنند. 
این پزشک رزمی در ادامه پیرامون شیوه اسارتش روایت می‌کند: «روز 22 یا 23 مهرماه از ستاد جنگ آبادان مرا خواستند که به آنجا بروم. فاصله دارخوین تا آبادان حدود 48 کیلومتر بود. ساعت 6 صبح با یک آمبولانس به همراه سه پزشکیار و دو تکاور و یک راننده آمبولانس به طرف ستاد جنگ آبادان راه افتادیم.
در مسیر سه تا اتوبوس از عشایر ممسنی فارس از کنار ما رد شدند و جلوتر رفتند ولی بعد از مدتی ما دیدیم که دور زدند و برگشتند که ما گفتیم شاید راه را عوضی رفته و حالا دارند برمی‌گردند ؛ البته کمی احساس خطر هم کردیم. ناگهان یک نظامی کلاه قرمز مثل کلاه قرمزی‌های زرهی اهواز جلو آمد و تیراندازی کرد که ما متوجه شدیم راه توسط کماندوهای ارتش عراق بسته شده و آمبولانس ما مورد اصابت گلوله که احتمالاً گلوله« 106 » بود قرار گرفت. ماشین منحرف و کج شد و من و راننده و یک نفر از پزشکیاران مجروح شدیم تنها کسی که یادم هست سالم ماند، آقای مجید جلالوند یکی از پزشکیاران بود.
عراقی‌ها ما را بیرون آوردند. البته من از صدای آنها که عربی حرف می‌زدند فهمیدم آنها عراقی هستند می‌شنیدم که (تعال) (تعال) می‌گفتند. دو چشم من جایی را نمی‌دید و صورت و چشمم زخمی شده بود ضمن آنکه شکم من مورد اصابت ترکش هم قرار گرفته و خونریزی داشت، نمی‌توانستم حرکت کنم. راننده هم که در آن زمان خدمتش تمام شده بود ولی هنوز کارت پایان خدمت نگرفته بود از ناحیه فک مورد اصابت قرار گرفته بود.
عراقی‌ها می‌خواستند من و آن آقای پزشکیار مجروح همراه ما را که بعداً فهمیدم شهید شده به نام احمد میرظفرجویان - را همان جا تیر خلاص بزنند، اما آقای جلالوند شروع به التماس کرد عراقی‌ها برای باز کردن راه می‌خواستند زودتر ماشین را بردارند به همین علت می‌خواستند زودتر ما را ببرند.
بیشتر بخوانید:
روایت‌های «نخستین اسیر زن ایرانی» از جنگ‌تحمیلی
پنج زنِ اسیر جنگی
آقای جلالوند من را کول کرد و آن دیگری را زیر بغلش گرفت و با التماس و خواهش با عراقی‌ها حرف می‌زد و به من می‌گفت دکتر راه بیا اینها می‌خواهند تیراندازی کنند. البته من صدای گلنگدن زدن اسلحه آنها را می‌شنیدم. هر کسی که نمی‌توانست راه بیاید می‌کشتند. من که چشمانم جایی را نمی‌دید و زخمی هم شده بودم بوی باروت هم توی دماغم رفته بود نفسم هم خیلی تنگ شده بود گفتم نمی‌توانم بیایم. خلاصه آقا (جلالوند) من را کول، کرد زیر بغل آن یکی را هم گرفت لازم به ذکر است که من صدای آقای میرظفرجویان را می‌شنیدم که به علت خونریزی احساس تشنگی زیاد می‌کرد و آب می‌خواست و بعد از مدتی شنیدیم در بیمارستان بصره شهید شده است.

پیام فارس

خانم آبادی به عراقی‌ها گفت این مجروح برادرم می‌باشد تا اجازه بدهند مرا با خود به آبادان ببرد.
تقریباً 500 نفر بطوری که من فهمیدم از افراد مختلف اعم از نظامی و غیر نظامی اسیر گرفته بودند که بعد قرار شد زنها را آزاد کنند. در بین این‌ها یک دختر خانمی بود که به ایشان خانم آبادی ( معصومه آباد، کتاب خاطرات او با عنوان «من زنده ام» منتشر شده است) می‌گفتند که بعداً در تلویزیون خیلی مصاحبه کرده بود. ایشان آمده بود برای خدمت رسانی به جبهه مثل اینکه آموزش‌های درمانی هم دیده بود، آمد بالای سر من، خودم را معرفی کردم و ایشان مقداری زخم‌های مرا بست.
یک خانم دیگری هم بود که ایشان هم بهیار بودند. این دو نفر به عراقی‌ها گفتند بگذارند من هم همراه آنها به بیمارستان بروم ولی عراقی‌ها گفتند این آقا بایستی بماند ولی شما بروید. خانم آبادی به عراقی‌ها گفت این مجروح برادرم می‌باشد تا اجازه بدهند مرا با خود به آبادان ببرد. عراقی‌ها مخالفت کردند پاسخ داد پس اجازه بدهید او را تا بیمارستان شما همراهی کنم و بعـد خـودم به آبادان بــر می‌گردم که عراقی‌ها موافقت کردند.
تا فردا صبح ما را در همان گودال با همان حال بد نگه داشتند و آن دو خانم هم ماندند و از ما پرستاری کردند. در زمان دستگیری من با لباس شخصی بودم و مدارکی جهت بردن به ستاد جنگ همراهم بود که چون چشمم مجروح بود، به خانم آبادی گفتم نظامی هستم و خواستم که کلیه مدارک و کارت شناسائی را از بین ببرد، ایشان گفت: «شب این کار را می‌کنم بدین ترتیب کلیه مدارک را پاره و زیر خاک مدفون کردند.»
من هم یک شماره تلفن به آن خانم‌ها دادم و گفتم کف دستت بنویس و به خانواده من بگو که اسیر شدم.
به هر حال صبح فردا آمبولانس آوردند و مجرومین زیادی را که من هم جزء آنها بودم سوار آمبولانس کردند همه داد می‌زدند و تعداد مجروح در آمبولانس زیاد بود. یکی دستش شکسته بود یکی پایش شکسته بود سر و کله ما هم که خونی بود، تمام صورتم خونی بود با همین وضع ما را سوار کردند و آمبولانس حرکت کرد آن خانم ها هم با ما بودند.
من هم یک شماره تلفن به آن خانم‌ها دادم و گفتم کف دستت بنویس و به خانواده من بگو که اسیر شدم. بعداً ما را در بیمارستان بصره از هم جدا کردند. من فکر کردم این خانم رفته که به خانواده من خبر بدهد. در زندان که بعد از بیمارستان ما را به آنجا بردند دیدم صدای زنانه می‌آید در انفرادی بودم از زیر در صدا کردم دیدم همان خانمی است که به او شماره تلفن داده‌ام. خودش را معرفی کرد و گفتم: «نرفتی؟» گفت: «نه ما را برگرداندند. راننده‌ای که ما را آورده بود فارسی بلد بود و صحبت‌های ما را فهمیده بود.» گفتند این خانم را هم ببرید بنده خدا 16 یا 17 ماه آنجا اسیر بود این خانم در حق ما خیلی خوبی کرد. خانم معصومه آبادی و چند خانم دیگر هم آنجا بودند. بعداً در آزمایشگاه اردوگاه هم پیش من آمد دختر جوانی حدود 18 سال بود گفتم: «چرا خودت را این قدر گرفتار، کردی، شما می‌رفتی ما را هم که به عراق می‌بردند.» ایشان گفت: «عراقی‌ها گفته‌اند چون در مسیر پشت خط آرایش جنگی ما را دیده‌ای نباید به ایران برگردی» و مرا به زندان الرشید فرستادند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/859337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق زیباکلام: تفرقه و چندگانگی ضد منافع ملی است

میدل‌ایست‌آی: جنگ جاری به شکست اسرائیل خواهد انجامید

مقاومت فرسایشی اسراییل را از پای در می‌آورد

فضاسازی‏‌های رسانه‌‏ای تندروهای داخلی همزمان با جنگ روانی اسرائیل

آسیا تایمز: چرا تجاوز زمینی اسرائیل به لبنان اشتباهی مرگبار است؟

مهم‌ترین ویژگی‌های پوست سالم

ارتباط بین تغذیه و جوش صورت

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در فصل پاییز و زمستان

نحوه تشخیص مزاج رایحه‌های متفاوت

موارد درمانی ماسک صورت لایه بردار خانگی

وقتی وزن کم می‌کنید باهوش‌تر می شوید!

مهم‌ترین علائم بیماری بهجت

فقر آهن در بانوان و راه‌های پیشگیری از آن

نکاتی مهم در مورد واکسن یک سالگی

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث لک صورت می‌شود؟

بزرگترین خودروساز اروپا به بحران رسید

تابستان بدون کارت سوخت!

وجود 70 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور

قالیباف: چندنرخی بودن ارز را قبول نداریم

بدون اهمیت رتبه کنکور ویزای تحصیلی بین‌المللی بگیرید!

دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا روسفید شد

بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا؛ دلار سبزپوش ماند

آغاز ثبت نام وام بازنشستگان در مهر 1403 + جزییات

قیمت بلیت هواپیما تهران بندرعباس امروز 10 مهر 1403

انسداد شبانه جاده هراز از روز سه شنبه 10 تا 11 مهر

مرمت و احیا بافت تاریخی روستای «دو سیران» در کازرون

قیمت طلا امروز سه‌شنبه 10 مهر 1403

فال روزانه چهارشنبه 11 مهر 1403 | رصد روز

حفظ منابع پایه عاملی موثر در ارتقای بهره‌وری است

قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (10 مهر 1403) | دلار بازار آزاد: 60 هزار و 650 تومان

شیرین؛ مثل صیدسایپا از خلیج فارس در بندر عباس!

بافت تاریخی روستای «دوسیران» در کازرون احیا می‌شود

آغاز ثبت نام زمین رایگان تا آخر مهر ماه برای این دهک ها

پخش زنده بازی های فوتبال امروز سه شنبه 19 مهر از شبکه تلویزیونی + آنتن و سایت آپارات

خبر‌های ورزشی 10 مهر چهارمحال و بختیاری

آسمان کلان شهر شیراز، آبی و پاک

شروع کلاس‌های دانشگاه فرهنگیان از 14 مهر برای دانشجومعلمان نو ورود

پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، 10 مهر 1403) | مشهد گرم می‌شود

قیمت امروز خودرو‌های داخلی (10 مهر 1403) | دنا پلاس 898 میلیون تومان شد

برپایی راهپیمایی حمایت از جبهه مقاومت و محکومیت ترور نصرالله در 70 شهر فارس

آزمون آزمایشی «حرف آخر» 26 مهر برگزار می شود

آغاز بارش برف در مازندران مهر 1403/عکس

قیمت دلار 49 هزار و 783 تومان شد / نرخ ارز امروز 10 مهر

پیشگویی اتفاقات آینده با فال شمع آنلاین امروز 10 مهر 1403

14 نمایش مونولوگ در اردکان به روی صحنه می‌رود

پیش بینی وضع هوای استان‌های کشور تا 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 10 مهر

قیمت مرغ امروز 10 مهر| سینه مرغ کیلویی چند؟

کارت های بازی جیمز امروز سه شنبه 10 مهر 1403

کارت های پیکسل ورس امروز سه شنبه 10 مهر 1403