پیام فارس

آخرين مطالب

نقطه عطف جدید جنگ لبنان مقالات

نقطه عطف جدید جنگ لبنان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک موشک بالستیک به سمت مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو شلیک کرده است. این اولین‌بار است که حزب‌الله از اکتبر 2023 که درگیری‌ها با اسرائیل به دلیل جنگ غزه آغاز شد، با موشک بالستیک حمله می‌کند.
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک موشک بالستیک به سمت مقر موساد در نزدیکی تل‌آویو شلیک کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که آژیرهای هشدار روز چهارشنبه 4 مهرماه در حالی در تل‌آویو به صدا درآمد که یک موشک زمین به زمین توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل پس از شناسایی، در حال عبور از لبنان، رهگیری شد. «عمران خان» در گزارشی برای الجزیره در 25سپتامبر نوشت، به گفته حزب‌الله ساختمان مورد هدف، جایی بود که سازمان اطلاعات اسرائیل حملات اخیر در لبنان را با استفاده از پیجرها و سایر دستگاه‌های بی‌سیم طراحی کرده بود. این پرتاب در بحبوحه بمباران لبنان توسط اسرائیل انجام شد که حداقل 500شهید بر جای گذاشت و ده‌ها هزار نفر را آواره کرد.
به نوشته الجزیره، این اولین باری است که حزب‌الله از اکتبر2023 که درگیری‌ها با اسرائیل به دلیل جنگ غزه آغاز شد، با موشک بالستیک حمله می‌کند. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقاومت اسلامی در ساعت 6:30 صبح روز چهارشنبه 4مهرماه یک موشک بالستیک «قادر 1» را به مقر موساد در حومه تل‌آویو پرتاب کرد. این ستاد مسوول ترور رهبران و انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم است.» این گروه افزود که این حمله در حمایت از مردم غزه و «در دفاع از لبنان و مردم آن» انجام شده است. حزب‌الله لبنان پیش از این در بیانیه‌ای به آیه 39 سوره مبارکه حج «أُذِن لِلّذین یُقاتلُون بِأنّهُم ظُلِمُواْ و انّ اللّه علی نصرِهِم لقدیر» اشاره کرده که مضمون این آیه، اذن جهاد به مسلمانان برای دفاع از مظلومان در برابر کسانی است که جنگ را تحمیل می‌کنند. همچنین در پایان این بیانیه به آیه 126 سوره مبارکه آل عمران «وما النصْرُ إِلا مِنْ عِنْدِ‌الله الْعزِیزِ الْحکِیمِ»؛ هیچ پیروزی نیست مگر از جانب خداوند عزیز و حکیم؛ اشاره شده است. به دنبال انتشار این بیانیه، بسیاری چنین استنباط کردند که حزب‌الله به‌طور تلویحی آغاز جنگ با اسرائیل را اعلام کرده است. برخی هم با استناد به این بیانیه آن را «اعلان جنگ رسمی حزب‌الله به اسرائیل» تفسیر کردند.
در هر حال، ارتش اسرائیل گفت این اولین‌بار است که یک پرتابه از لبنان به مرکز اسرائیل می‌رسد. نیروی هوایی اسرائیل در پستی در ایکس اعلام کرد که هواپیماهای این رژیم به لانچری که از آن موشک شلیک شده بود در منطقه «نفخیه» در لبنان حمله کرده است. به نوشته گزارشگر الجزیره، به نظر می‌رسد حزب‌الله شلیک موشک‌های خود به اسرائیل را افزایش داده است. او افزود که موشک شلیک‌شده به تل آویو به مثابه یک «پیام» برای این رژیم بود. خان همچنین نوشت: «اگرچه ممکن است برخی تصور کنند که این فقط یک موشک است، اما به احتمال زیاد پیامی از طرف حزب‌الله بود دال بر اینکه آنها هنوز توانایی موشک بالستیک را دارند.»
گزارشگر الجزیره همچنین افزود: اسرائیل از سه‌شنبه‌شب تا چهارشنبه صبح جنوب لبنان را مورد حمله قرار داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکسری حملات هوایی را در «چهار موج» انجام داده است که یکی از بزرگ‌ترین حملات در تاریخ این رژیم است که بر اساس آن 250جنگنده حدود 2000بمب پرتاب کردند. تغییر تمرکز اسرائیل از غزه به لبنان در روزهای اخیر، این نگرانی را دامن زده که ممکن است یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله رخ دهد و ترکش‌های آن کل منطقه را دربربگیرد.
استراتژی کوتاه‌مدت و بدون هدف
«رونن برگمن» در گزارش 25سپتامبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، به گفته پنج مقام ارشد فعلی و سابق اسرائیل، این رژیم در یکسری حملات به حزب‌الله در هفته گذشته به چند هدف کوتاه‌مدت دست یافت. اما این مقامات ابراز نگرانی کردند که راهبرد روشن دیگری برای اسرائیل برای ایجاد آرامش و بازگرداندن ده‌ها هزار آواره به شمال اسرائیل وجود ندارد. این گزارشگر بر این باور است که تنش‌ها علیه حزب‌الله «تقریباً بطور تصادفی» شروع شد، یعنی پس از آنکه موساد در آخرین لحظه اعلام کرد که عملیاتش برای منفجر کردن پیجرهای متعلق به حزب‌الله را از ظن لو رفتن آن آغاز کرده است. برخی مقاماتی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کردند به نیویورک‌تایمز گفتند، اگر این طرح تا اوایل هفته گذشته فعال نمی شد، حزب‌الله ممکن بود آن را کشف کند.
این اقدام، یک هفته پرتلاطم و پر از حملات را در لبنان رقم زد. اسرائیل دستگاه‌های الکترونیکی توزیع شده توسط حزب‌الله را منفجر و ده‌ها نفر را کشت و صدها نفر را مجروح کرد. سپس گروهی از رهبران نظامی حزب‌الله را ترور کرد. روز دوشنبه، موجی از حملات هوایی اسرائیل به مناطقی از لبنان که حزب‌الله در آن مستقر بود، صدها نفر را شهید کرد. به گفته مقامات، تشدید حملات علیه حزب‌الله منعکس‌کننده نظر برخی از ژنرال‌های جنگ‌طلب و برخی دیگر است که فکر می‌کنند این گروه را می‌توان مجبور به عقب‌نشینی کرد؛ درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که اسرائیل قبل از روی آوردن به یک جنگ دیگر، ابتدا باید به توافقی بر سر آتش‌بس و گروگان‌ها با حماس برسد. به گفته سه مقام فعلی و سابق اسرائیلی که با نیویورک‌تایمز صحبت می‌کردند، تصمیم برای تشدید تنش با مخالفت شدید برخی از مقامات ارشد مواجه شد. به گفته این مقامات، «مخالفان» نگران این بودند که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به جنگ همه‌جانبه با درگیری‌های رو در رو شود. این مقام‌های مخالف جنگ، این پرسش را مطرح کردند که جنگ چگونه می‌تواند راه را برای بازگشت اسرائیلی‌ها به شمال هموار کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/856904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا 5 مهر 1403

قیمت گوشی های شیائومی 5 مهر 1403

فال نجوم و کائنات امروز جمعه 6 مهر 1403

تقویم و اوقات شرعی جمعه 6 مهر 1403 به افق قم

تاکید بلینکن و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر حمایت خود از تشکیل کشور فلسطین

6 مهر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 مهر 1403

تقویم نجومی امروز جمعه 6 مهر 1403 / تقویم همسران امروز جمعه 6 مهر 1403

وعده توخالی یا واقعیت؟ واریزی 3 میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی امشب (7 مهر)؟

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

ورزشی‌های پنجم مهر ماه در استان سمنان

رئیس رسانه ملی مطرح کرد؛ تنوع رنگارنگ اقلیم و فرهنگ‌ها در قاب رسانه ملی

فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه 6 مهر 1403

فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز جمعه 6 مهر 1403

فال انبیا فردا جمعه 6 مهر 1403

فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه 6 مهر 1403

فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه 6 مهر 1403

فال حافظ امروز جمعه 6 مهر 1403 با معنی و تفسیر

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

دردهای خطرناک در ناحیه شکم

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا را بزنند؟

اتوبوس های نونوار وارد تهران شدند

تجلیل از کاسبان منصف در بوانات

اهدا 245 سری جهیزیه به نوعروسان جنوب فارس

کوتاهی پتروشیمی‌ها در تحویل قیر به دستگاه‌های اجرایی

بهترین سریال‌های کره‌ای با بازی سونگ جی هیو؛ از «جومونگ» تا «رستوران جادوگر»

قیمت انواع گوشی اپل امروز 5 مهر 1403

عجیب‌ و خنده‌دار: ثبت بازیکن فیک در رومانی!‏

8 سریال کره ای با بازی لی سو یئون؛ از «دونگ‌ یی» تا «کارمند جدید»

محرم نویدکیا: چادرملوی اردکان تیم فوق‌العاده باکیفیتی است؛ لیگ ایران لیگ آسانی نیست

جشن خانوادگی ملیکه ایران در قم برگزار شد

قیمت آپارتمان در مناطق 22 گانه تهران 5 مهر 1403

حنیف عمران زاده: اشتباهات داوری علیه ما بوده است؛ امیدوارم فردا هواداران‌مان سنگ تمام بگذارند

اعلام رسمی پایان کار ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در شیراز

کد Create your Avatar ویدیو ماسک امپایر امشب 5 مهر و فردا 6 مهر 1403

مهم‌ترین اخبار ورزشی 5 مهر

شرایط پیش فروش 5 محصول بهمن موتور با قیمت غیرقطعی + جدول مهرماه 1403

داستان حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت امروز 5 مهر 1403 چیست؟

چالش FATF در دولت چهاردهم

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

درمان کلیه کودکان در زمان بدنیا آمدن امکان پذیر است؟

خشکی پوست ناشی از یائسگی و راهکارهای مقابله با آن

قیمت نان بروز شد اما از داغی گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها کم نشد!

22 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما مسدود شد

جای پارک میلیونی در مرکز پایتخت!

سورپرایز پاییزی بازار خودرو

پیمان جبلی مطرح کرد؛ تنوع رنگارنگ اقلیم و فرهنگ‌ها در قاب رسانه ملی/ تمرین عدالت‌گستری

قیمت ارز‌های دیجیتال پنج‌شنبه 5 مهر 1403

شاسی بلند جدید کره‌ای وارد بازار ایران شد + مشخصات و قیمت