پیام فارس

آخرين مطالب

آغاز بهار دانایی/ زنگ مهر، ایثار و نماز در مدارس سراسر کشور نواخته شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - - امروز زنگ مهر، ایثار و نماز در مدارس سراسر کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی 1404 - 1403 به صدا درآمد، نوایی که نویدبخش روزهای پرخاطره برای دانش آموزان است در فضایی به نام مدرسه و در میان همکلاسی هایی که بودن در کنار آنها برای همیشه ایام زندگی، تداعی کننده روزهای خوبی است.
صدای زندگی‌ بخش نوآموزانی که برای اولین بار قدم در مسیر دانش و خانه دوم خود می گذارند نیز در میان نسیم روح بخش پاییزی، حال و هوای این روزها را به بهاری دل انگیز تبدیل کرده است، کودکانی که با لباس های متحدالشکل و یک دنیا آرزوی کودکانه که قرار است در گذر سال ها از نهال خواسته های خود درخت تنومندی بسازند تا از ثمره آن هم خود بهره مند شوند و هم برای آبادی و سرافرازی ایران استفاده کنند، چهره شهرها و روستاهای کشورمان را صدچندان زیبا کرده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
امروز و همزمان با آغاز بهار دانایی در ابتدای تغییر رنگ برگ های درختان، هیاهویی در خیابان ها و کوچه پس کوچه ها برپاست، دانش آموزانی که از روزها قبل کوله پشتی خود را با وسایل مورد نیاز آماده کرده اند، دست در دست والدین قدم در بوستان دانایی می گذارند تا خاطرات به یادماندنی برای همه عمر رقم بزنند.
با نواخته شدن زنگ مدرسه و فرارسیدن روزهای رنگی پاییز هزار نقش، این نوای آشنا بزرگترها را هم به وجد آورده است، آنها هم در خیال خود با سفر به دوران کودکی، روزهایی را مرور می کنند که دلهره و ترس از مدرسه را تجربه کردند و اکنون با فرزندشان همراه شده اند تا بار دیگر در کسوت پدر یا مادر همان روزها را به یادآورند، روزهایی که دلتنگش هستند، دلتنگ لحظه هایی که روی نیمکت کلاس نشسته و درس زندگی آموختند، آرزوهای دور و درازی در سر پروراندند و اینک که در مسیر زندگی قرار گرفته اند، با یادآوری آن دوران، آهی از سر حسرت کشیده و با کودک خود همراه می شوند.
در این هیاهوی بچگی، بزرگترها در کوچه پس کوچه های کودکی خاطره مداد رنگی، دفتر کاهی، مداد پاک کنی که تا کاغذ را سوراخ نمی کرد دست بر دار نبود، مدادی که صرف نظر از رنگارنگی و تنوع امروز تنها نوع سیاهش را پیدا می کردی، را مرور می کنند، و هر چند در آن دوران، برخی مواقع داشتن یک دفتر و یک مداد زیبا افسوس و حسرتی بیش نبود اما اکنون به نوستالژی دوران کودکی تبدیل شده است که صرفا می توان از ذهن گذراند و عبور کرد.

پیام فارس

فصل پاییز برای او که در دنیای کودکانه خود، ماهرانه رویاپردازی می کند و در خیالش قصری از آرزوها می سازد، چه زیبا خودنمایی می کند. دست و پایش را گم کرده، ترس و دلهره را در چهره معصومانه اش می توان دید، خانه دوم قدری برایش ناآشنا و غریب است، غریبه ای که از این پس همدم بهترین لحظه های زندگیش خواهد شد.
کوله پشتی که بر دوش گرفته برایش سنگینی می کند، لباس های فرم که با آنها انس نگرفته مرتب جابجا می شود، هیاهو و فریاد بچه ها را می بیند اما هنوز پای رفتن و دست دوستی دادن ندارد. دست در دست مادر فقط نظاره گر است و یک دنیا سوال در ذهنش همچون پروانه می چرخد، او هنوز نمی داند که این زندگی جدید قرار است سرنوشت و آینده روشنی را برایش رقم بزند و همچنان مبهوت و بهت زده گوشه ای ایستاده است.
مهر هر سال تکرار می شود، اما این چند باره ها هرگز بوی کهنگی به خود نمی گیرد، چرا که باغ علم و دانش در هر فصلی از زندگی که باشی سرسبز و با طراوت است و زیباتر زمانی است که با شکوفه های باغ زندگی همراه شود و در نهایت به بوستانی از دانایی برسد تا همگان از عطر دلنشین و معطرش بهره مند شوند.
گل های باغ زندگی را امروز بدرقه می کنیم با گل و شیرینی و رد شدن از زیر قرآن کریم، تا در صحنه علم و دانایی، درس عشق، مردانگی، گذشت، مهربانی و البته تقوا بیاموزند، آنها قرار است پله های زندگی را یکی یکی و با کمک اولیای خانه و مدرسه بالا روند.
مدارس البته برای استقبال از غنچه ها و شکوفه ها چند روزی است که کار خود را آغاز کرده اند تا شهد شیرین حضور در خانه دوم بر جان و دل این تازه ورودی ها بنشیند و نقطه شروع کسب دانایی را برای همه دانش آموزان در تمامی پایه های تحصیلی و البته به صورت ویژه برای کلاس اولی ها تا همیشه ایام به یادماندنی کرده و خاطره خوش این دوران را بر صفحه زندگی آنها حکاکی کند.
این دلهره و نگرانی برای دانش آموزانی که چند سالی است پا به مدرسه گذاشته اند معنا ندارد و آنها شور و هیجان تازه کردن دیدار با دوستانشان را دارند و شادی و سرزندگی خود را به معلمان و والدینی که روز اول مهر ترجیح داده اند که همراهشان باشند، منتقل کرده اند.
در این میان دانش آموزانی که همه این دوران را پشت سر گذاشته و اکنون با کوله باری از تجربه و دانایی قرار است در دوازدهمین سال تحصیل مسیر سخت کنکور را هموار کرده و خود را برای عرصه دیگری از کسب علم و دانایی آماده کنند نیز در نوع خود جالب توجه است.

پیام فارس

بزرگترین تغییر فصل زندگی هر انسان پیوندی عمیق با اول مهر دارد، این لذت زیبا، فقیر و غنی نمی شناسد و هر کس تجربه خوش این دوران را تا بزرگسالی به عنوان خاطره ای که هرگز تکرار نخواهد شد، با خود همراه دارد و چه حس زیبایی است این پیوند و رستاخیز بزرگ بشری که طراوت و زیبایی های فصل هزار رنگ را صد چندان می کند، حس زیبایی که امسال و در سال تحصیلی 1404 - 1403 با حضور حدود 17 میلیون دانش آموز که 9 میلیون و 21 هزار و 825 آنها در دوره ابتدایی هستند، بار دیگر زنده می شود.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش از مدت ها قبل تلاش کرده اند تا فضایی امن و آرام برای دانش آموزان ایجاد کنند تا آنها به دور از هر گونه دغدغه و نگرانی، رفع مسائل و مشکلات را به بزرگترها سپرده و در مسیر کسب علم و دانش، پرقدرت و با انگیزه باشند.
یکی از این اقدامات اجرای طرح استقبال از مهر است که از 20 شهریورماه آغاز شده و تا 15 مهرماه ادامه دارد و اهدافی چون کاهش بار ترافیکی ناشی از ترددهای مهرماه، کنترل بهداشت محیط مدارس، فرهنگ‌سازی و ترغیب دانش‌آموزان به حفظ پاکیزگی شهر و روستا و ترویج فرهنگ ایمنی در بین دانش آموزان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مختلف در محیط‌های مختلف شهری و روستایی و ارتقای فرهنگ ترافیک دانش آموزان را دنبال می کند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تلاش می کند با انجام رسالت خبری خود منعکس کننده اخبار و رویدادهای وزارت آموزش و پرورش همراه مسئولان و خانواده ها باشد و سالی پر از موفقیت را برای دانش آموزان و آینده سازان ایران سربلند آرزو دارد.
جامعه آموزش و پرورش 0 نفر

پیام فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/853544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ایران/ کتیبه‌های کریم مروری بر تاریخ چهل‌حدیث‌ نگاری

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ثبات به بازار جهانی برمی‌گردد؟

سرمقاله ابتکار/ آیا پزشکیان خود سازِ ناکوک است؟

سرمقاله اطلاعات/ در یک قدمی جنگ تمام عیار؟!

هاارتص: ضربات تاکتیکی به حزب‌الله، اسرائیل را از 11 ماه ناکامی نمی‌رهاند

سرمقاله جمهوری اسلامی/ نتیجه سیاست تطهیر طالبان

دنیس راس: نتانیاهو در دام ایران و حزب‌الله برای فرسایش اسرائیل افتاده است

چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای

شروع پاییز و شیوع افسردگی فصلی/ علائم و نشانه‌ها

عوامل به وجودآوردنده دیابت در سنین کودکی

اعلام خوراکی های ممنوعه در بوفه مدارس/ از یخمک تا فلافل

ورزش هایی که احتمال بروز درد زانو را بیشتر می کنند

اعلام شرایط ناشران فرابورسی ملزم به معرفی بازارگردان

محدودیت دامنه نوسان سهام 8 هفته‌ای شد

وعده سازمان هدفمندسازی برای پرداخت مستمری جاماندگان بهزیستی

آغاز اولین حراج پاییزی شمش طلا؛ حراج سکه فردا برگزار می‌شود

وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی شغل‌ها را دگرگون می‌کند

سهمیه سوخت تاکسیران‌های غیرفعال قطع می‌شود

روایت جدید از دنای نصف شده

توضیح وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت رفع فیلترینگ

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ یک شنبه اول مهر

تصویب طرح تفصیلی نورآباد در کمیسیون ماده پنج

کارآمدی و مردم‌داری شاخص اصلی انتصاب استانداران است

سیاوشی: رافائل زیاد اهل عصبانی شدن نیست/ مربیان اسپانیایی به بازیکنان‌شان اهمیت می‌دهند

پیشخوان روزنامه های فارس ؛یکشنبه اول مهرماه 1403

آغاز سال تحصیلی جدید از امروز با حضور 950 هزار دانش‌آموز در فارس

پخش زنده جام جهانی فوتسال 2024 امروز یکشنبه 1 مهر از تلویزیون + پخش آنلاین

پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز یکشنبه اول مهر از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات

قیمت خودرو در بازار آزاد یکشنبه 1 مهر ماه

وزیر کشور: کارآمدی و مردم‌داری شاخص اصلی انتصاب استانداران است

مومنی: انتخاب استانداران با شاخص کارآمدی و مردم‌داری

رشد 14 درصدی ترافیک امروز پایتخت نسبت به اول مهر 1402

برنامه سینماهای اصفهان، امروز یکشنبه اول مهر+ اکران «تگزاس 3» در اصفهان و قیمت بلیت

چرا برپایی وحدت را فقط وظیفه مجمع تقریب می‌دانید؟ / هیچ‌وقت بین شیعه و سنی تفاوتی قائل نشدیم

تفال به حافظ یکشنبه 1 مهر 1403؛ سحرم هاتف میخانه به دولتخواهی....

رشد 14 درصدی ترافیک امروز پایتخت نسبت به اول مهر 1402/ استقرار 20 خودروی امدادی در تونل‌های شهری

استاد دانشگاه شیراز: حیات ورزش بستگی به محتوای علمی آن دارد

معرفی تعدادی از برگزیدگان جوایز علمی مجمع خیران نخبه‌پرور فارس

بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه/ آغازسال تحصیلی جدید دانش آموزان یزدی

شروع مهر ترافیکی از یکشنبه

پاسخگویی اعضای شورای شهر شیراز در سامانه 137

میزان آلودگی هوای تهران؛ یکشنبه یکم مهر/هوای تهران امروز سالم است

امام جعفر صادق(ع) رهبر فکری نهضت فرهنگی روزگار خود بودند

تعیین تکلیف 24 پیمان سنواتی شرکت آب منطقه‌ای فارس پس از گذشت 13 سال

بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه/ آغاز سال تحصیلی جدید دانش آموزان یزدی

قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه اول مهر 1403

سهمیه بنزین مهر واریز شد | سقف ذخیره سهمیه بنزین برای خودرو و موتورسیکلت‌ها چند ماه است؟

وضعیت جوی کشور در اولین روز مهر و آغاز سال تحصیلی

تشکر فرماندار تهران از پلیس و شهرداری در کنترل ترافیک اول مهر/ شاهد ترافیک آرام و منظم‌تری در معابر پایتخت هستیم

کیفیت آب شیراز، دارای استاندارد ملی است