پیام فارس

آخرين مطالب

گام‌های توسعه در روستاهای فارس اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتقای کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی مردمی که در نواحی نسبتاً منزوی و با تراکم جمعیت کم زندگی می‌کنند از مهمترین استراتژی‌ها و رویکردهایی‌ست که در سال‌های اخیر مورد توجه متولیان عرصه محرومیت‌زدایی قرار گرفته است.
برخی کارشناسان در این حوزه معتقدند که این استراتژی مزایای فوق‌العاده‌ای برای آبادانی این مناطق خواهد داشت و کمک شایانی به رونق گرفتن زندگی روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر می‌کند.
در حال حاضر برنامه‌های توسعه روستایی در استان‌های مختلف کشور در حال اجراست و این برنامه‌ها با هدف دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی اقتصادی جامعه روستایی در استان فارس نیز دنبال می‌شود.
اجرای عملیات آسفالت در روستای قرقیه بخش مرکزی خرامه
یکی از اقداماتی که اخیراً با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در استان فارس انجام شده عملیات آسفالت در روستای قرقیه بخش مرکزی شهرستان خرامه به مساحت 2هزار و 300مترمربع است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه در این باره گفت: بهسازی معابر روستاها از جمله طرح‌هایی است که در روستاهای این شهرستان با جدیت پیگیری می‌شود.
اصغر ایزدی با ارائه گزارشی از توسعه و عمران روستایی در این شهرستان افزود: عملیات اجرایی بهسازی در 26 روستای سطح شهرستان انجام شده؛ این طرح‌ها شامل 30 هزار و 935 متر مربع آسفالت، 9 هزار و 347 متر مربع زیرسازی، 385 متر لبه سنگ مالون و 2 هزار و 130 متر لبه گذاری (تک لبه و کانیو بتنی) می‌شود.
برنامه‌های توسعه روستایی در استان‌های مختلف کشور در حال اجراست و این برنامه‌ها با هدف دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی اقتصادی جامعه روستایی در استان فارس نیز دنبال می‌شود.
او از تخصیص زمین در طرح نهضت ملی شهر خرامه به یک هزار و 40 نفر از متقاضیان خبرداد و گفت: پیگیری و پالایش متقاضیان طرح مسکن ملی در شهر خرامه به تعداد 2 هزار و 700 متقاضی ثبت‌نام شده، پیگیری و اجرای شبکه‌های آب و گاز در فاز یک طرح نهضت ملی مسکن شهر خرامه (پروژه 160 واحدی) و پرداخت تسهیلات مسکن در طرح نهضت ملی به مبلغ 38 میلیارد تومان به متقاضیان پروژه 160 واحدی از دیگر خدمات بنیاد مسکن در این شهرستان به شمار می‌رود.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه اضافه کرد: احداث مجموعه ورزشی کودک با اعتبار هزینه شده 9میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی از دیگر طرح‌های توسعه روستایی در این شهرستان است.
بازنگری طرح‌هادی روستاهای زین‌آباد و روبهقان خرامه
بازنگری طرح‌هادی روستاهای زین آباد و روبهقان (بخش کربال) شهرستان خرامه از دیگر اقدامات مهم در عرصه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی است که این اقدام پس از بررسی‌های میدانی از این منطقه در قالب برگزاری یک نشست با حضور مدیر و کارشناس بنیاد مسکن، بخشدار، دهیار، شورای اسلامی روستاها و مشاور طرح در محل بنیاد مسکن این شهرستان دنبال شده است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه در این نشست بازنگری طرح‌های هادی را فرصتی برای توسعه دوچندان روستاها دانست و گفت: از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه و محرومیت‌زدایی در این مناطق بهره‌گیری می‌شود.
اصغر ایزدی از اعطای تسهیلات بازسازی مسکن روستایی با اعتبارات حوادث خبر داد و گفت : 600 میلیون تومان در این زمینه برای احداث سه واحد مسکونی در شهر و روستای این شهرستان اختصاص یافت.
او همچنین درباره اعطای تسهیلات تعمیر مسکن روستایی در این شهرستان به مبلغ 180 میلیون تومان گفت: این تسهیلات در جهت تعمیر 6 واحد مسکونی در روستاها هزینه شده است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه اعطای تسهیلات بلا عوض حوادث احداثی در این شهرستان را نیز از جمله اقدامات موثر و مهم برشمرد و گفت : 150 میلیون تومان تسهیلات در این حوزه اختصاص یافت و این مبلغ برای احداث سه واحد در شهر و روستا هزینه شده است.
کمک 54 میلیون تومانی بنیاد مسکن شهرستان خرامه جهت تعمیر 6 واحد در شهر و روستا از دیگر مواردی بود که مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه به آن اشاره کرد و گفت: جمع اعتبار هزینه شده در این حوزه 25 میلیارد و 131 میلیون ریال است.

پیام فارس

بازنگری طرح‌های هادی روستاهای زاخرد و بندویه بخش ارژن شیراز
در روزهای اخیر همچنین با هدف محرومیت‌زدایی، طرح‌های هادی روستاهای زاخرد و بندویه بخش ارژن شهرستان شیراز بازنگری شده؛ مدیر و کارشناسان بنیادمسکن انقلاب اسلامی شیراز از این روستاها بازدید کردند و چگونگی بازنگری نقشه های طرح‌ هادی آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
مدیر بنیاد مسکن شیراز درباره اجرای طرح‌های بهسازی و عمران روستایی در مناطق روستایی این شهرستان گفت: اجرای طرح بهسازی معابر 20 روستا با اعتبار 275 هزار میلیون ریال، بازنگری طرح‌هادی 12 روستای شیراز با اعتبار 26هزار و 400 میلیون ریال از جمله اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان محسوب می‌شود.
محسن ابراهیمی واگذاری و تعیین تکلیف بیش از 100 قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان، واگذاری هشت قطعه زمین جهت فضای آموزشی بصورت رایگان، واگذاری میزان یک هزار و 850 متر در روستای نوروزآباد جهت فضای آموزشی، تملک بیش از 50 هکتار زمین روستایی جهت تفکیک، واگذاری به متقاضیان دارای شرایط و جوانان روستا و اخذ اسناد تملکی بیش از 60 هکتار زمین را از دیگر اقدامات شاخص این بنیاد در شهرستان شیراز دانست.
او با ارائه گزارشی از عملکرد حساب 100 امام خمینی (ره) گفت: سه خانواده محروم در سطح شهرستان شیراز با دریافت کمک بلاعوض از طریق حساب 100 حضرت امام (ره) اقدام به تجهیز منازل مسکونی خود کردند.
به گفته مدیر بنیاد مسکن شیراز واگذاری سه قطعه زمین رایگان و 2 قطعه زمین برای مددجویان بهزیستی بهسازی و اجرای طرح‌هادی اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی بنیاد مسکن و همکاری دهیاری و بسیج سازندگی در 50 روستای شیراز به متراژ 415 هزار متر مربع و اعتبار 750 میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه به شمار می‌رود.
توسعه روستایی در مناطق مختلف سروستان
روستاهای شهرستان سروستان از دیگر مناطقی هستند که طرح‌های محرومیت‌زدایی در آنها در حال اجراست و به گفته مدیر بنیاد مسکن این شهرستان تشخیص، تعیین و رفع نیازمندی‌های مسکن مقاوم، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های مسکن شهری و روستایی عمران و آبادانی روستاها را از مهمترین عملیات انجام شده در این عرصه به شمار می‌رود.
علی اکبر مهرزاد در این باره افزود: این عملیات شامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی و تثبیت مالکیت و اراضی، تهیه و اجرای طرح‌های لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی آسیب دید از حوادث غیرمترقبه می‌شود.
او درباره اقدامات انجام شده در حوزه عمران روستایی گفت: بازنگری طرح‌هادی پایه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان سروستان از شاخص‌های توسعه در این شهرستان است، این طرح‌ها در روستاهای شیری - رکن آباد - تل پوکه - دولت آباد اجرایی شده است.
مهرزاد همچنین از اجرای طرح‌هادی بهسازی روستاها شامل کف سازی بتنی – آسفالت تک لبه کانیوا محوطه سازی پارک و تسطیح و ریگلاژ در 10 روستا با اعتبار چهار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این شهرستان طرح‌های مشارکتی نیز برای یک روستا با اعتبار پنج میلیارد تومان به سرانجام رسید.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان سروستان در خصوص آخرین وضعیت مسکن روستایی هم گفت: اعطای تسهیلات در قالب وام‌های حوادث، بهسازی، متمم، احداثی و تعمیری به متقاضیان به تعداد پنج فقره با مبلغ 176 میلیارد تومان از جمله اقدامات بنیاد مسکن در شهرستان سروستان است.

پیام فارس

او ادامه داد: همچنین اعطای 50 تن سیمان رایگان به منظور اجرای طرح مسکن محرومین برای پنج نفر و صدور پروانه ساختمانی به تعداد 84 فقره که تعداد 15 عدد پایان کار و تعداد 63 عدد استعلام پنجره واحد زمین دریافت کرده و بیمه منازل مسکونی جدید دارای اصول فنی به تعداد 209 واحد از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان محسوب می‌شود.
مهرزاد درباره طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان سروستان گفت: 20 واحد در حال ساخت فاز یک طرح نهضت ملی مسکن و 777 قطعه در حال ساخت فاز دو در حال اجراست که کار آن با تشکیل پرونده و پایش یک هزار و 565 پرونده افراد ثبت‌نام شده برای نهضت ملی مسکن در حال پیشرفت است.
آخرین وضعیت محرومیت‌زدایی در رستم
شهرستان رستم نیز از جمله مناطقی است که طرح‌های توسعه و محرومیت‌زدایی در آن با شتاب قابل‌توجهی در حال اجراست.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان رستم در این باره گفت: بنیاد مسکن با فعالیت و کار جهادی زمینه افزایش رفاه نسبی روستاییان و ایجاد انگیزه برای ماندگاری آنان را فراهم کرده است.
خسرو کشتگر با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه عمران روستایی در این شهرستان گفت: در حوزه بهسازی روستاها با صرف اعتبار 350 میلیارد ریال در 38 روستای این شهرستان زیرسازی 17هزار و 500متر مربع از معابر روستاها انجام شده، با کارگزاری جدول بتنی 750مترطول، آسفالت 178 هزار و 500 متر مربع، تک لبه 260متر، محوطه سازی یک هزار و 200 متر مربع و دیوار حائل 70 متر مکعب اقدامات قابل توجهی به منظور بهسازی معابر صورت گرفته است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان رستم در ادامه از بازنگری و نقشه برداری پایه طرح‌هادی در پنج روستای این شهرستان خبر داد و درباره بازسازی و مسکن روستایی گفت: 510 فقره تسهیلات طرح ویژه و 25 فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 6 میلیارد و 250 میلیون ریال در این شهرستان پرداخت شده است.
با وجود اقداماتی که در حوزه محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان فارس انجام می‌شود اما هنوز هم یکی از شکاف‌های اساسی روستاهای فارس، کمبود مطالعات و تحقیقات و ضعف شناخت در مورد آنهاست که این مهم باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد
او از پرداخت 60 فقره تسهیلات برای احداث مسکن روستایی به مبلغ 120 میلیارد ریال و همچنین 21 فقره تسهیلات مسکن شهری به مبلغ 52 میلیارد ریال و 60 فقره تسهیلات تعمیری شهری و روستایی به مبلغ 18 میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد و گفت: 60 فقره تسهیلات بلاعوض روستایی به مبلغ 30 میلیارد ریال و 21 فقره تسهیلات بلا عوض احداثی به مبلغ 10 میلیارد ریال 60 فقره تسهیلات بلاعوض تعمیری به مبلغ 12 میلیارد ریال در این شهرستان پرداخت شده است.
کشتگر که معتقد است نیاد مسکن با اعطای اسناد مالکیت در شهرها و روستاهای این شهرستان زمینه قانونمند شدن معاملات را فراهم کرده، افزود: 22 فقره سند شهری و 76 فقره سند روستایی بر اساس تقاضاهای موجود با مشارکت ثبت اسناد و املاک شهرستان رستم صادر شده، همچنین پرونده 96 تقاضا نیز به اداره ثبت ارسال شد که در حال رسیدگی است.
کشتگر در خصوص تملک و واگذاری زمین در این شهرستان به متقاضیان هم گفت : در سالی که گذشت 18 قطعه زمین به متقاضیان در این شهرستان واگذار شده است.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان رستم با ارائه آماری از پیشرفت‌های نهضت ملی مسکن در این شهرستان اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن در دو فاز در حال اجراست، که در فاز یک 44 واحد و در فاز دوم 28 واحد مسکونی ساخته می‌شود.
با وجود اقداماتی که در حوزه محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان فارس انجام می‌شود اما هنوز هم یکی از شکاف‌های اساسی روستاهای فارس، کمبود مطالعات و تحقیقات و ضعف شناخت در مورد آنهاست؛ بنابراین با توجه به پیچیدگی مناطق روستایی در این استان پهناور نیاز عمیق به شناخت افزون‌تر آنها به منظور اتخاذ تصمیمات خردمندانه به شدت احساس می‌شود؛ شناختی که می‌تواند در مسیر توسعه و رونق گرفتن زندگی در این مناطق مثمرثمر واقع شود.
استان‌ها فارس 0 نفر

پیام فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/848744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

کمبود دارو برای بیماران سرطانی

استراتژی پرهزینه کی‌‏یف

مسعود فراستی و رضا کیانیان؛ دلِ پُر از دوران سه ساله

نقشه محرمانه نظامیان تل‌آویو برای مرزهای جنوبی لبنان

شخصی که معده سالم دارد بعد از هر وعده غذا باید دفع انجام دهد

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

واکنش کاربران مجازی به دیدار رهبر انقلاب با علمای اهل سنت

تمدید مهلت بخشودگی جرائم مالیاتی در فارس تا 29 شهریورماه

افتتاح پروژه های عمرانی و خدماتی در حسن‌آباد فشافویه ری + فیلم

نیاز فوری به تمام گروه‌های خونی در فارس

اجرای طرح تعریض جاده ورودی شهر کامفیروز شهرستان مرودشت

نخستین نمایشگاه مشاغل خانگی در شیراز برپا می‌شود

تجهیز هنرستان‌های فارس/ افتتاح 53 زمین چمن ورزشی در مدارس

خراسان‌شمالی؛ پایتخت کوچک وحدت و یکدلی

ماموستا امامی: مسأله غزه نماد بی آبرویی مدعیان حقوق بشر است

چهارمحال و بختیاری میزبان جشن مهر سینما

مشارکت اولیا می‌تواند در تربیت اخلاقی دانش‌آموزان موثر باشد

کاهش دما و هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی فارس

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

کمترین درد با پیوند کلیه به روش نوین

رابطه مستقیم غذا با انواع بیماری ها

جهان بر چهار پایه استوار است

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

قهرمانان ورزشی استان در گود مهر و معرفت

تراکتور‌های کشاورزی به جی پی اس مجهز می‌شوند

نیاز مبرم به تمامی گروه‌های خونی در استان فارس

برگزاری المپیاد ورزشی فرزندان، کارکنان و سربازان زندان‌های فارس

جزئیات طرح پلیس راهور تهران برای اول مهر

مهم‌ترین تفاوت بین آلرژی و عفونت

درمان افسردگی با طلای سرخ

بیماری‌های شایع در فصل پاییز

خطرات دود سیگار و قلیان برای کودکان

چند خوراکی مفید برای تقویت ریه‌ها

نکاتی درباره سرطان‌های دستگاه گوارش

آرتروز و موضوع مهم نماز ‌

چطور در سریعترین حالت وزن کم کنیم؟

راهکارهای موثر برای تقویت ریه‌ها

درمان افسردگی با غذاهای ایرانی

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

فروش فوق العاده کامیون فورس محصولات بهمن دیزل ویژه نمایشگاه خودروی مشهد +جدول قیمت

بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت پرداخت بدهی تا 29 شهریور تمدید شد

هفته وحدت نقطه عطف برای همه مسلمانان جهان

8 پروژه عمرانی و خدماتی در فشافویه به بهره‌برداری رسید