پیام فارس

آخرين مطالب

نقش انکارناپذیر «آذر یزدی» در توجه جدی اهل ‌قلم به ادبیات کودکان اجتماعي

نقش انکارناپذیر «آذر یزدی» در توجه جدی اهل ‌قلم به ادبیات کودکان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/یزد نویسنده و پژوهشگر یزدی نقش استاد «مهدی آذر یزدی» پدر ادبیات کودکان ایران را در توجه جدی اهل ‌قلم به ادبیات این گروه سنی خاص انکارناپذیر خواند و اظهار کرد: آذر نه ‌تنها این گروه سنی، بلکه بسیاری از بزرگان ادب فارسی را با داشته‌های ادبیّات کهن فارسی آشنا و پلی بین ادبیّات امروز و کلاسیک ایجاد کرد.
«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از مشاهیر بنام یزد در عصر حاضر را «مهدی آذر خرّمشاهی» مشهور به «آذر یزدی» خواند و گفت: او در 27 اسفند 1300 هجری شمسی در محلّه زرتشتی‌نشین خُرّمشاه یزد به دنیا آمد؛ پدرش علی‌اکبر فرزند حسن و جدّش رشید خرّمشاهی از نومسلمانان آن برزن بود و از این ‌رو تا مدت‌ها خانواده‌اش را «جدیدی» (جدیدُالاسلام) می‌گفتند.
وی ادامه داد: مهدی پنج‌ساله بود که قرآن و بعدها دعا و دیوان حافظ را نزد مادربزرگش که مکتب‌دار بود، فرا گرفت و به دلیل مخالفت پدرش که سخت مذهبی و پایبند به اعتقادات خود و بر این باور بود که «مدرسه، آدم را فاسد می‌کند و می‌باید به فکر آخرت بود»، هیچگاه تا پایان عمر راهی مدرسه نشد و پیوسته این آرزو را بیان می‌کرد.
مسرت خاطرنشان کرد: مهدی به دلیل تنگدستی خانواده از همان کودکی در کنار پدر به کار کشاورزی و باغبانی پرداخت و هیچ‌گاه لذّت کودکی را درنیافت ولی به دلیل علاقه زیاد خود، خواندن و نوشتن را نزد پدرش و سپس خودش آموخت و پس‌ ازآن که نوشتن را آموخت، او را به مکتب‌خانه‌ی آقا سید ابوالقاسم فرستادند تا خوشنویسی را بیاموزد.
وی خاطرنشان کرد: البته آذر یزدی در سن 14 یا 15 سالگی چند صباحی قبل از طلوع آفتاب در مدرسه‌ خان یزد نزد شیخ علی‌بمانِ مکبّر به آموختن زبان و ادبیّات عربی پرداخت ولی پس از 1.5 سال، مدرسه را به دلیل دوری راه و دشواری رفت ‌و آمد و کارهای کشاورزی و بنّایی رها کرد.
وی به فعالیت آذر از سال 1319 در «کتاب‌فروشی یزد» که دومین کتاب‌فروشی در یزد بود، اشاره و اظهار کرد: آنجا بود که او با آثار مهم فرهنگ، زبان و ادب فارسی و نیز بزرگان فرهنگ و ادب یزد مانند دکتر «محمود افشار»، دکتر «محمّدعلی اسلامی ندوشن»، دکتر «فرهاد آبادانی»، «حسین مکّی»، «عبدالحسین آیتی ‌یزدی»، آیت‌الله شیخ‌ «محمود فرساد» و دیگر ادبا و فرهیختگان یزدی آشنا شد.
این محقق و نویسنده یزدی خاطرنشان کرد: آذر یزدی آنجا را پاتوقی برای دیدار با اهل‌قلم یزد کرد و به دنبال آشنایی با برخی نشریات آن دوران مانند توفیق، شیرکوه یزد و چند نشریه‌ تهران مانند گل‌های رنگارنگ و اطلاعات هفتگی، با آنها همکاری و اشعار و آثارش را در آن نشریات چاپ ‌کرد.
وی به عزیمت آذر به تهران در سال 1322 یا 1321 شمسی برای آشنایی با کتاب‌فروشی‌های بزرگ و اهل علم و ادب و محیطی بزرگ‌تر اشاره و عنوان کرد: او هر چند نخست به کار بنّایی پرداخت ولی به واسطه دوستی پیشین در یزد با حسین مکّی، در چاپخانۀ محمّدعلی علمی در خیابان ناصرخسرو مشغول به‌ کار شد و در این سالها دو شماره نشریه‌ی «مجموعه راهنمای کتاب» را برای بنگاه علمی کار کرد.
مسرت از آذر یزدی به عنوان کتابشناس و از نخستین پایه‌گذاران نقد کتاب به شیوه امروزی در ایران یاد کرد و گفت: او با چاپ مجموعۀ راهنمای کتاب، نخستین گام‌ها را درراه نقد کتاب برداشت؛ آن‌ هم به هنگامی‌که هیچ نشریه‌ خاص کتابداری و کتابشناسی و نقد کتاب نبود.
وی با بیان این که نخستین کتابی که به نام آذر چاپ شد، «خودآموز عکّاسی» در سال 1333 شمسی بوده است، افزود: آذر هنگامی‌که مشغول مطالعۀ قصه‌ای از کتاب «انوار سهیلی» بود، چون کمبود کتاب‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان را حس کرد، با شناخت و تیزبینی ذاتی خود اقدام به گردآوری و بازنویسی داستان‌های زیبا و آموزنده از متون کهن ادب فارسی کرد و در سال 1336، نخستین دفتر کتاب خود را با الهام از همان کتاب با نام «قصّه‌های برگزیده از کلیله‌ و دمنه» در دسترس کودکان گذاشت تا انتقام بی‌کتابی دوران کودکی خود را گرفته باشد.
به گفته نویسنده کتاب «یزد، یادگار تاریخ»، استقبالی که از این کتاب از سوی نویسندگان و منتقدان شد، آذر یزدی را بر آن داشت که دفترهای دیگر این سلسله را با عنوان صمیمی «قصّه‌های خوب برای بچّه های خوب»، از میان متون کهنی چون مرزبان‌نامه، سندباد نامه، ‌کلیله‌ودمنه، قابوس‌نامه،‌ گلستان،‌ مثنوی و آثار عطّار نیشابوری گردآوری و چاپ کند که تا سال 1363، هشت دفتر آن چاپ شد.
وی با بیان این که مجموعه مذکور اکنون به چاپ شصت و پنجم خود رسیده است، عنوان کرد: این مجموعه که چندین نسل از آن بهره‌ور شده‌اند، به‌رغم فراوانی کتاب‌های کودکان، هنوز هم در صدر کتاب‌های پرفروش کودکان و نوجوانان ایران قرار دارد.
مسرت یادآور شد: آذر یزدی در سال 1343 به سبب نگارش دفتر سوم کتاب نامبرده با نام «قصّه‌های سندباد نامه و قابوس‌نامه» از سوی یونسکو به دریافت جایزه نائل آمد و در نوروز 1347 نیز مجموع‌ه کتاب‌های او برندۀ جایزه سلطنتی کتاب سال شد. همچنین سه کتاب او با نام‌های «قصّه‌های مثنوی»، «قصّه‌های قرآن» و «بچۀ آدم» از سوی شورای کتاب کودک در سال‌های 1345 و 1346، کتاب ویژۀ سال شناخته شد.
وی همچنین گفت: آذر یزدی در سال 1378 به سبب نگارش داستان‌های قرآنی و دینی، عنوان «خادم قرآن» را گرفت و تاکنون نیز چندین مجموعۀ پویانمایی بر پایه «قصّه‌های خوب» تهیّه و از سیمای ایران پخش‌ شده است.
این پژوهشگر یزدی، دلیل موفقیت آثار آذر یزدی را به گفته خودش اخلاص او و این که هیچگاه در پی شهرت و پول نبوده است، بیان کرد و افزود: آذر بزرگ‌ترین لذّت زندگی خود را مطالعۀ کتاب برمی‌شمرد و پیوسته می‌گفت: «ترسم از این است که عمرم به پایان برسد و حسرت کتاب‌های نخوانده را با خود به همراه داشته باشم.»
مسرت به گردآوری، بازنویسی و چاپ دوره 10 ‌جلدی کتاب «قصّه‌های تازه از کتاب‌های کهن» توسط آذر از سال 1344 تا 1351 اشاره و عنوان کرد: برخی از نویسندگان او را «پدر» و برخی «پیشگام» و «بنیان‌گذار» ادبیّات کودکان ایران می‌دانند.
وی نقش آذر یزدی در توجه جدی اهل ‌قلم به ادبیات گروه سنی کودک و نوجوان را انکارناپذیر خواند و تصریح کرد: آذر نه ‌تنها این گروه سنی، بلکه بسیاری از بزرگان ادب فارسی را با داشته‌های ادبیّات کهن فارسی آشنا کرد و به عبارتی او پلی بین ادبیّات امروز و کلاسیک ایجاد کرد.
مسرت در ادامه واپسین کتاب آذر و ازجمله کتاب‌های ماندگار او را تصحیح «مثنوی معنوی مولوی» بر پایۀ تصحیح رینولد نیکلسون خواند و گفت: او با رفع نادرستی‌های متن، با تدوین دیباچه، سال‌شمار زندگی، کتابشناسی مولوی، کشف الابیات، واژه‌نامه و فهرست‌های زیاد و کارگشایی را بر این کتاب افزود.
وی بیان کرد: آذر برای گذران زندگی و به هنگام بیکاری، گهگاه برای ناشران گوناگون با نام مستعار یا به نام دیگران، کتاب‌هایی را نگارش و تدوین می‌کرد که مشهورترین آن، کتاب تذکرۀ شعرای معاصر است. چند وقتی هم در سال‌های 1327 و 1328 مغازۀ عکّاسی با نام یادگار و در سال 1340 عکاسی طاووس و دو بار هم کتاب‌فروشی به نام آتشکده و بنگاه مطبوعاتی آذر دایر و چند کتاب هم چاپ کرد که ورشکست شد و باز به بنگاه‌های انتشاراتی برگشت.
وی خاطرنشان کرد: آذر هم‌زمان با نگارش کتاب، برخی اشعارش را به نشریاتی مانند آشفته (با نام مستعار: م.الف. مفرد و تماشاچی)، گل‌های رنگارنگ، کاریکاتور، راهنمای کتاب، نور دانش، علمی، اطلاعات، اطلاعات هفتگی، مردم، ندای یزد، ریاح، جهان کتاب و کتاب‌های تذکرۀ سخنوران یزد، تذکرۀ شعرای معاصر و یادنامۀ دکتر محمود افشار (ج 2) و از حوالی دیروز می‌داد امّا هیچ‌گاه دیوان اشعارش را چاپ نکرد.
به گفته این نویسنده برجسته استان، البته اشعار او به‌ غیر از نشریات نامبرده، در سه کتاب منظومش با نام‌های «شعر قند و عسل یا حکایت پشه و زنبورعسل و گاو»، «مثنوی بچه خوب» و «هشت ‌بهشت» چاپ‌ شده است.
وی ادامه داد: آثار آذر، تاکنون به زبان‌های آلمانی، اردو، ارمنی، اسپانیایی، انگلیسی، پشتو، ترکی استانبولی، روسی، چینی، ژاپنی، عربی، فرانسوی و چندین زبان دیگر ترجمه ‌شده است.
وی با اشاره به این که آذر با این که ناچار شد چندین بار کتابخانه شخصی‌اش را بفروشد امّا باز در سال‌های پایانی عمر، کتابخانه بزرگ خود را به کتابخانه آذر یزدی در یزد بخشید، گفت: آذر یزدی هیچ‌گاه ازدواج نکرد و کار دولتی نداشت و همیشه با تلخی و دشواری زندگی کرد.
مسرت اظهار کرد: او پس از حدود 50 سال زندگی و خانه‌به‌دوشی در تهران، در پاییز 1373 از سویی به دلیل نداشتن پول اجاره خانه و از سویی به دعوت مدیران فرهنگی استان یزد، به یزد آمد و تا یک سال مانده به پایان عمرش در همان خانه پدری خود در خرمشاه زندگی کرد و در این سال‌ها با نشریاتی مانند ریاح یزد، خاتم یزد، هستی، اطلاعات و جهان کتاب همکاری داشت.
وی افزود: آذر در سال 1388 به کرج رفت و در خانۀ پسرخوانده‌اش محمّد صبوری، ساکن شد. او قصد داشت در سال‌های پایانی عمر، یادبوده‌های خود را بنویسید اما روزگار، امانش نداد و در پنج‌شنبه 18 تیر 1388 در بیمارستان آتیۀ تهران درگذشت.
وی ادامه داد: پیکرش را به یزد آوردند و پس از تشییع‌ جنازه‌ای با شکوه و چند کیلومتری در گورستان کهنۀ(حسینیۀ بزرگ) خرّمشاه، به خاک سپردند.
مسرت در پایان نیز متذکر شد: در سال 1392 به پیشنهاد «اسدالله شکرانه» مدیر پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و موافقت شورای فرهنگ عمومی کشور، روز 18 تیر به نام «روز ملّی ادبیّات کودکان و نوجوانان» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و وارد تقویم ملّی ایران شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/848575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

کمترین درد با پیوند کلیه به روش نوین

رابطه مستقیم غذا با انواع بیماری ها

جهان بر چهار پایه استوار است

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

قهرمانان ورزشی استان در گود مهر و معرفت

تراکتور‌های کشاورزی به جی پی اس مجهز می‌شوند

نیاز مبرم به تمامی گروه‌های خونی در استان فارس

برگزاری المپیاد ورزشی فرزندان، کارکنان و سربازان زندان‌های فارس

جزئیات طرح پلیس راهور تهران برای اول مهر

مهم‌ترین تفاوت بین آلرژی و عفونت

درمان افسردگی با طلای سرخ

بیماری‌های شایع در فصل پاییز

خطرات دود سیگار و قلیان برای کودکان

چند خوراکی مفید برای تقویت ریه‌ها

نکاتی درباره سرطان‌های دستگاه گوارش

آرتروز و موضوع مهم نماز ‌

چطور در سریعترین حالت وزن کم کنیم؟

راهکارهای موثر برای تقویت ریه‌ها

درمان افسردگی با غذاهای ایرانی

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

فروش فوق العاده کامیون فورس محصولات بهمن دیزل ویژه نمایشگاه خودروی مشهد +جدول قیمت

بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت پرداخت بدهی تا 29 شهریور تمدید شد

هفته وحدت نقطه عطف برای همه مسلمانان جهان

8 پروژه عمرانی و خدماتی در فشافویه به بهره‌برداری رسید

3 انتصاب جدید در هیئت فوتبال استان فارس

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

روش‌های درمان لنف ادم

آلرژی غذایی و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن

مصرف مداوم دمنوش‌های گیاهی ممنوع!

استفاده از آستین کشی بعد از جراحی لنف

نکاتی مهم در مورد مصرف مکمل‌ها در کودکان

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم

رییس اتاق تهران: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند

مشترکات امت اسلامی عامل همگرایی است

حاشیه‌های دیدار امروز جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور با رهبر انقلاب |‌ تصاویر

مدرسه تاریخی22 بهمن ارومیه میزبان شاعران و دوستداران شعر و ادب

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در دیار وحدت شیعه و سنی

ماجرای بمب کشف شده در روستای امیرایوب استان فارس چه بود؟

آنچه بر روغن‌نباتی نرگس شیراز گذشت

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند