پیام فارس

آخرين مطالب

بازگشت چپ‌ها مقالات

بازگشت چپ‌ها
  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حزب کارگر در انتخابات زودهنگام پارلمان انگلیس با اکثریت قاطع به پیروزی رسید
پس از ماه‌ها جنجال بر سر انتخابات زودهنگام پارلمان انگلیس، بالاخره این رقابت روز پنج‌شنبه و جمعه با اعلام میزان آرای کسب شده از سوی هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار به پایان رسید. براساس اعلام آخرین نتایج حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» با کسب 210 کرسی بیشتر نسبت به قبل موفق شد که 411 کرسی پارلمان را کسب کند. حزب محافظه‌کار به رهبری «ریشی سوناک» هم که 249 کرسی خود را از دست داد، در مجموع 119 کرسی کسب کرد که این به معنای بزرگ‌ترین شکست این حزب از زمان تاسیس آن در قرن نوزدهم میلادی است. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این نتایج به‌نوعی یک دستاورد بسیار بزرگ برای این حزب چپ میانه به حساب می‌‌آید؛ چراکه تصاحب این میزان کرسی از میان 650 کرسی پارلمان که به نسبت سال 2019 دست کم بیش از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد، اکثریت قاطعی را نصیب حزب کارگر خواهد کرد و این به معنای آن است که رهبر این حزب و سایر اعضای کابینه آن از پشتوانه قوی برای مقابله با چالش‌ها و حتی اعمال برخی‌ از اصلاحات برخوردار است.
در این راستا، یورونیوز گزارش داد که با انتشار نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس حزب محافظه‌کار پس از 14 سال زمامداری پرفرازونشیب، توأم با سرخوردگی‌های ناشی از برگزیت و بحران‌های متعددی، چون مدیریت نامناسب همه‌گیری کووید-19، افزایش قیمت‌ها و فقر فزاینده، تنگناها و مشکلات در بخش بهداشت و فشار مضاعف به بیمارستان‌های عمومی و تغییرات پی‌درپی نخست‌وزیران، قدرت را به رقیب دیرین خود واگذار می‌کند. این موضوع به‌نوعی نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار به هر ترتیب باید از این پس به‌عنوان یک اپوزیسیون ضعیف در پارلمان ظاهر شود و بر همین اساس، این موضوع می‌تواند موضع این حزب برای مخالفت با حزب حاکم، یعنی حزب کارگر را تا حدود زیادی به حاشیه ببرد یا حداقل آن را تعدیل کند.
شکست حزب محافظه‌کار به حدی در این دوره از انتخابات پارلمانی انگلیس عمیق و پرسروصدا بود که ریشی سوناک، نخست‌وزیر و رهبر این حزب پس از قطعی شدن نتایج انتخابات یک کنفرانس خبری با حضور تمام شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی در مقابل خانه شماره 10 داونینگ‌استریت لندن برگزار کرد و کمی عقب‌تر از وی آکشاتا مورتی، همسر وی حضور داشت. او در بخش اصلی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری خواهد کرد اما گفت، فقط زمانی که مقدمات انتخاب جانشین او فراهم شده باشد، این تصمیم را عملی می‌کند. نخست‌وزیر انگلیس خطاب به رای‌دهندگان گفت: «من پیام عصبانیت، ناامیدی شما را شنیدم و مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم». سوناک همچنین در سخنان خود کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر را ستود و او را «مردی شایسته با روحیه خدمت به مردم» توصیف کرد و گفت که انگلیس اکنون قدرتمندتر از گذشته شده است.
در این خصوص رسانه‌های انگلیس اعلام کردند که سوناک و همسرش به کاخ باکینگهام رفته و پس از استعفا به‌عنوان نخست‌وزیر سابق کاخ را ترک کرد. دقایقی پس از آن کاخ باکینگهام تایید کرد که پادشاه استعفای او را پذیرفته است. پس از انجام این روند و براساس سنت سیاسی در انگلیس، شاه چارلز سوم از رهبر حزب کارگر که اکثریت پارلمان را به دست آورده، درخواست می‌کند که نخست‌وزیر شود و دولت را تشکیل بدهد.
چرا محافظه‌کاران سقوط کردند؟
با نگاهی به میزان آرای کسب شده از سوی حزب کارگر این سوال مطرح می‌شود که چرا محافظه‌کاران پس از حدود 14 سال یک‌باره از صحنه سیاسی انگلیس نه‌تنها در لندن، بلکه در بسیاری دیگر از شهرهای این کشور به حاشیه رانده شدند؟ به‌عنوان مثال، گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس که بلندپایه‌ترین عضور حزب محافظه‌کار پس از نخست‌وزیر به‌شمار میرفت، در این انتخابات و در حوزه انتخابیه ولوین هتفیلد واقع در جنوب انگلیس مغلوب اندرو لوین از حزب کارگر شد، به صورتی که او صرفاً 16078 رای به دست آورد و رقیب او توانست 19877 رای به دست بیاورد و به حدود 2 دهه سلطه شاپس و حزبش بر این ناحیه پایان دهد!
همین آمار بسیار کوچک اما مهم به خوبی نشان می‌دهد که شهروندان جزیره از عملکرد حزب محافظه‌کار به‌شدت نگران و عصبانی هستند که البته این موضوع صرفاً به دوران نخست‌وزیری ریشی سوناک مربوط نمی‌شود و باید یک زنجیره سیاسی را زی ذره‌بین ببریم. واقعیت این است که حزب محافظه‌کار در دور قبلی انتخابات پارلمانی در سال 2019 با رهبری بوریس جانسون و شعار «اتمام برگزیت» پیروز شده بود. او که اساساً همراه و هماهنگ با دونالد ترامپ بود، به‌گونه‌ای از برگیت و اجرای آن دفاع می‌کرد که افکار عمومی انگلیس تماماً فکر می‌کردند که با اجرای این مدل از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا می‌توانند به راحتی آرما‌ن‌های ملی خود را دنبال کنند و حتی معتقد بودند که جدا شدن کشورشان از اتحادیه اروپا می‌تواند به اقتصاد و معیشت آنها کمک کند اما این‌گونه نشد! جانسون در زمانی که نخست‌وزیر بود با مشکلات اقتصادی، بحران در خدمات عمومی و انواع جنجال‌ها و رسوایی‌ها به‌شدت به محبوبیت حزب حاکم ضربه زد که مهم‌ترین آن رسوایی مهمانی‌های وی در ایام پاندمی بود که به «پارتی گیت» مشهور شد و در نهایت او جای خود را به لیز تراس داد.
لیز تراس را باید تنها سیاستمدار انگلیس دانست که دوران نخست‌وزیری‌اش فقط به 49 روز رسید و به دلیل خلق یک بحران اقتصادی شدید، مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. پس از تراس ما شاهد روی کار آمدن ریشی سوناک به‌عنوان یک اقتصاددان مطرح با تباری از هند بودیم. اگرچه او تا حدی توانست ثبات را به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بازگرداند، ولی محبوبیت حزب حاکم تغییر چندانی نکرد و حتی در این راستا، او با بحران مهاجران روبه‌رو شد؛ تا جایی که پایگاه اجتماعی محافظه‌کاران که به برگزیت رای داده بودند در نهایت به این نتیجه رسیدند که اجرای این طرح هم نتوانسته جلوی مهاجرت بی‌رویه به انگلیس از طریق کانال مانش را بگیرد. تمام این دلایل حالا باع شده تا حزب کارگر در انتخابات زودهنگام پارلمانی گوی سبقت را از رقبای خود برباید و پیروز میدان شود.
نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟
با تمام این تفاسیر باید توجه داشت که کی‌یر استارمر به‌عنوان رهبر 61 ساله حزب کارگر، هم‌اکنون پنجاه‌وهشتمین نخست‌وزیر انگلیس است و قرار است از این پس سکان امور را در دست بگیرد. پدر او کارگر یک کارخانه ابزارسازی و مادرش پرستار بود و او را به یاد کی‌یر هاردی، بنیان‌گذار حزب کارگر انگلیس «کی‌یر» نام گذاشتند.
او در کارنامه خود به‌عنوان یک وکیل حقوق بشری، در کشورهای آفریقایی و حوزه کارائیب پرونده افراد محکوم به اعدام را پذیرفته است و در سال 2008 در دولت حزب کارگر به رهبری گوردون براون به‌عنوان رئیس دادستانی انگلستان و ولز انتخاب شد و تا سال 2014 هم در این مقام باقی ماند و بابت خدماتش لقب «سِر» گرفت. استارمر در سال 2015 به‌عنوان نماینده وارد مجلس عوام شد و در دوران پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وزیر سایه برگزیت و عملاً سخنگوی حزب کارگر در این زمینه بود. پس از شکست حزب کارگر در انتخابات سال 2019 و کناره‌گیری جرمی کوربین، او خود را نامزد رهبری حزب کرد و در آوریل 2020 و در اوج موج اول همه‌گیری کرونا به مقام رهبری حزب کارگر رسید. حال باید دید وعده‌های وی خصوصاً در مورد مالیات‌ها و مسائل معیشتی چگونه قرار است اجرایی شود و اینکه بازگشت‌ چپ‌ها می‌تواند چندین سال به درازا بکشد یا خیر!

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/827740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسویه حساب دولت با بازنشستگان از امروز 14 مهر ماه | واریز مابقی علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان با دستور جدید

کنداکتور دیلی فوتبال؛ جدول برنامه پخش زنده بازی های فوتبال امروز شنبه 14 مهر 1403

سقوط سنگین افغانی تا این حد! / قیمت افغانی به تومان، امروز شنبه 14 مهر ماه 1403

تیتر یک روزنامه های امروز شنبه 14 مهر ماه 1403/ ببینید

پل جهتی سه راه امجدیه تا پایان بهمن تکمیل خواهد شد

صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه 14 مهر 1403

ساعت سعد و نحس امروز شنبه 14 مهر 1403 + جدول

زمین لرزه ای با بزرگای 4 و 4.2 در خراسان جنوبی

اوقات شرعی شنبه 14 مهر در یزد

وضعیت ترافیکی جاده های کشور امروز 14 مهر ؛ ترافیک سنگین در آزادراه قزوین- کرج

قیمت طلا امروز شنبه 14 مهر 1403/ کاهش قیمت

تسویه حساب دولت با بازنشستگان از امروز 14 مهر ماه

فال حافظ امروز شنبه 14 مهر

مرور روزنامه‌های 14 مهر 1403

از فردا 15 مهر ماه، بازگشت ساعت کاری اداری به روال گذشته

قیمت خودرو‌های داخلی در بازار امروز 14 مهر 1403 | افزایش 25 میلیونی قیمت‌ها + جدول

قیمت دلار امروز شنبه 14 مهر 1403

قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول امروز شنبه 14 مهر 1403

وضعیت هواشناسی امروز 14 مهر 1403/ رگبار باران و رعد و برق در تهران و 15 استان

طالع بینی امروز با فال تاروت شنبه 14 مهر 1403

وضعیت راه‌های فارس؛ شنبه، چهاردهم مهر ١٤٠٣

راه نصرالله و آداب همراهی

دینار هم براحتی سقوطی شد! / قیمت دینار عراق امروز شنبه 14 مهر ماه 1403

کیفیت هوای تهران 14 مهر 1403 / شاخص کیفیت هوای تهران روی عدد 72 و سالم است

آخرین خبر از تعطیلی امروز/ اطلاعیه تعطیلی رسمی کشور امروز 14 مهر 1403

آغاز لیگ برتر والیبال ساحلی کشور از 24 مهر ماه

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه 14 مهر + جدول

کد ویدیو امروز ایلان ماسک؛ تماشای آنلاین 14 مهر

لرستان را می‌توانیم به قطب تولید کشاورزی فناورانه و ارگانیک در کشور تبدیل کنیم

قیمت دلار و قیمت طلا امروز شنبه 14 مهر ماه 1403 | دلار بدجور فرو ریخت!

افت قیمت خودرو با یک شرط مهم (14 مهر 1403)

قیمت بلیط هواپیما تهران آنتالیا امروز شنبه 14 مهر 1403

قیمت ارزهای دیجیتال امروز 14 مهر 1403 + جدول

اطلاعیه تعطیلی ادارات امروز 14 مهر | ادارات خرمشهر امروز تعطیل شد

کد ویدئوی یوتیوب 14 مهر امپایر ماسک فاش شد

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 14 مهر ماه

هواشناسی کشور 14 مهر 1403

قیمت ارزهای دیجیتال امروز شنبه 14 مهر ماه 1403 + نرخ بیت کوین امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه 14 مهر 1403/ جدول

امروز شنبه 14 مهر 1403 با حافظ

قیمت تیرآهن امروز 14 مهر 1403 + جدول

جدیدترین قیمت طلا امروز شنبه 14 مهر 1403/ قیمت طلا نزولی شد

صف‌های فروش طولانی در بورس یک درصدی!/ پیش.بینی بازار سهام امروز 14 مهر 1403+ نمودار

جواب معمای متنی بازی ماسک امپایر امروز 14 مهر 1403

مناسبت روز/ شنبه، 14 مهرماه

جزئیات تازه از مکان دفن پیکر شهید نصرالله

جزئیات شهادت یک مامور در سیستان و بلوچستان

تغییر ساعت آغاز به کار ادارات از این تاریخ

آئین «اشک شمع» ویژه شهادت اسطوره‌ مقاومت در شیراز برگزار شد

واژگونی تراکتور با 2 کشته و 11 مصدوم در اقلید فارس