پیام فارس

آخرين مطالب

سرنوشت مبهم جاده قره پیری! مقالات

سرنوشت مبهم جاده قره پیری!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  پروژه بزرگراه قره پیری پروژه ای فراموش شده است که به همان اندازه که این پروژه پر اهمیت و بزرگ است به همان اندازه به آن بی توجهی می شود.
این پروژه به دانشگاه آزاد ، سایت اورژانس ، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان سوانح سوختگی متصل می شود و می‌تواند یک مسیر سریع و میان‌بر باشد هم برای بیماران هم دانشجویان و شهروندان شیراز و صدرا ، اگر این مسیر افتتاح شود از بار ترافیکی نیز به شدت کاسته می شود چرا که برای رفت و آمد از صدرا به شیراز فقط بزرگراه دکتر حسابی وجود دارد.
حال سه سال از شروع پروژه گذشته است اجرای این پروژه در بهمن ماه سال 99 آغاز شده و پیش بینی شده بود که دوساله تمام شود ، اما هنوز حتی 40 درصد از مسیر پروژه تحویل پیمانکار داده نشده است و حتی بعد از گذشت یک سال اول هم حدود 70 درصد از مسیر در اختیار پیمانکار نبوده و کم کم رفع معارض شده است؛ علاوه بر آن کل پروژه که قرار بوده با بودجه 200 میلیارد تومانی تمام شود حالا نزدیک به 200 میلیارد برای آن هزینه شده و هنوز برخی از قسمت های پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است حال هر چه زمان میگذرد به رقم تکمیل نهایی پروژه افزوده می شود و هنوز پروژه اندر خم تأمین اعتبار اولیه و رفع معارض و تملک آن است.
سوالی که اینجا مطرح می شود این است چرا ابتدا زمین ها تملک نشد تا پروژه در زمان خودش ادامه پیدا کند آن زمان مسئولان استانی و شهری منتظر چه چیزی بودند؟
روح الله شجاعیان، عضو شورای شهر صدرا در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تا زمانی که تقاطع ابتدا و انتهای این پروژه شروع به ساخت نشود جاده به صدرا و شیراز متصل نمی شود، اظهار داشت: برخی از قسمت های این پروژه که در اختیار پیمانکار قرار دارد 60 الی 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در برخی از نقاط این پروژه شاهد پیشرفت های 40 درصد و صفر درصد نیز هستیم. 
او ادامه داد: مشکلی که این پروژه دارد بحث آسیب شناسی قضیه است زمانی که روحانی(رئیس جمهور سابق) این پروژه را کلنگ زد ابتدا باید این 31 و خورده ای هکتار را که گفته اند تملک می‌خواهد تملک می کردند تا حالا با این مشکل بر نمی خوردند که شهرداری شیراز بگوید همچین پولی جهت رفع معارض ندارم.
وی افزود: طبق آخرین جلسه برگزار شده در ماه گذشته برای پروژه گفته بودند قصد داریم در سفر ریاست جمهوری از هیئت دولت اجازه بگیریم که اختیار به استاندار داده شود تا استاندار برخی از محدوده های حریم ها را به محدوده اضافه کند تا از درآمد آن پروژه تأمین اعتبار شود اما هنوز خروجی مصوبات سفر رئیس جمهور را نداریم تا ببینیم چه می شود. 
عضو شورای شهر صدرا گفت: از این جاده تا جوادیه شیراز هشت دقیقه است و اگر تونل های جوادیه نیز وصل شود تا میدان نمازی بیست دقیقه راه است. 
شجاعیان ضمن بیان اینکه هر چه از زمان این پروژه می گذرد برخی ادعای تملک می کنند اظهار داشت: هر چه از زمان پروژه می گذرد شاهد این هستیم که مردم در زمین های اطراف شروع به کشاورزی کرده و ادعای تملک می کنند.
وی عنوان کرد: این جاده می تواند در بحث سوخت ، زمان مردم ، دسترسی سریع و آسان شهروندان هم در بحث درمان در دسترسی به بیمارستان پیوند ، نمازی یا بیمارستان های دیگر کمک کند و بسیار در زمان صرفه جویی شود.
حسین شجاعیان، پیمانکار این پروژه نیز در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: نام پروژه ، صدرا به شیراز است اما کیلومتر شمار آن از شیراز به صدرا است.
وی افزود: از 10/5 کیلومتری که داریم به ما گفته اند از کیلومتر 9/5 شروع کنیم به دلیل بحث مطالعاتی روگذر انتهایی مسیر که به بلوار حافظ شهر صدرا متصل می شود و در حال حاضر به ریل راه آهن و به آپارتمان های مجاور بلوار حافظ نزدیک است.
پیمانکار این پروژه در توضیح مشخصات این جاده گفت: 44 متر عرض جاده و یک خط بی آر تی در این جاده به اضافه سه لاین رفت و سه لاین برگشت پیش بینی شده است. 
نماینده شرکت جهاد نصر فارس تصریح کرد: قسمتی از پروژه به وسیله دو پل بزرگ یکی به طول 120 و دیگری به طول 140 متر که میان آنها خاکبرداری زیادی صورت میگیرد بهم متصل می‌شود.
پیمانکار پروژه قره پیری افزود: بیش از 60 دستگاه بولدوزر ، بیل مکانیکی،گریدر،غلطک،تانکر آبپاش، کمپرسی و..... در این جاده در حال فعالیت می باشند ، این مسیر دو دوربرگردان نیاز دارد که هم اکنون در مراحل اجرایی به سر می برد.
وی افزود: همچنین در طول مسیر چندین رشته قنات وجود دارد که به دلیل تداخل قنات ها با مسیر پروژه ، نقشه جاده شیفت داده شده است و قسمتی از پروژه هم به این دلیل زمان برده است.
به گزارش فارس ، در این پروژه دو سنگ شکن ، کارخانه تولید آسفالت و بچینگ تولید بتن توسط کارفرما ، شرکت جهاد نصر فارس مستقر شده است و برخلاف برخی از نقاط که هیچ پیشرفتی نداشته است و حتی تحویل پیمانکار داده نشده است قسمت هایی از این پروژه آماده عملیات روسازی آسفالت است.
حداقل شهرداری شیراز می تواند کم کم تأمین اعتبار کند تا پروژه رونق پیدا کند و امید مردم به این پروژه نا امید نشود.
خبرگزاری فارس از استانداری، شهرداری شیراز و سایر مسئولین استانی و شهری مطالبه می‌کند که به طور جدی به این پروژه بپردازند چرا که این پروژه به حال خود رها شده است و سرنوشت آن تا زمان تأمین اعتباری که از آن هم خبری نیست مبهم است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/762753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم میهن: تصمیم نظام مذاکره‌ مستقیم با آمریکاست؟

سرمقاله ایران/ روابط ایران و روسیه در پرتو معاهده مشارکت جامع راهبردی

آمادگی ایران برای مذاکرات شرافتمندانه

سرمقاله کیهان/ اظهاراتی که حاکی از «نفوذ» است

سرمقاله همشهری/ اعتکاف به مثابه رزمایش معنوی میلیونی

متخصصین درمان ریشه به دنبال حفظ دندان افراد هستند

«متاپنومو ویروس» نگران‌ کننده است؟

برای استفاده از سونا این نکات را جدی بگیرید

بررسی تاثیر فست فودها بر چاقی کودکان

ارتباط خودکشی با عوامل اجتماعی و محیطی

عضو فدراسیون طیور: ذرتِ 250 دلاری را 340 دلار و کنجاله سویایِ 470 دلاری را 770 دلار وارد کردند!

معافیت مالیاتی واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام ابلاغ شد

ارزش کل بازار سهام ایران از مرز 11 هزار همت عبور کرد

افزایش ملموس قیمت لبنیات در سفره مردم

وزیر نیرو: تعداد زیادی ماینر که از برق غیر مجاز استفاده می‌کردند، کشف شده است و با آن‌ها برخورد می‌شود

مسلمانان باید اهل بیت پیامبر را الگوی خود قرار دهند

افزایش 15 درصدی جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری کردستان

آغاز اجرای نمایش «این بود زندگی...» از 2 بهمن در تماشاخانه استاد انتظامی

صدرا نشینان صاحب سینما شدند/ ظرفیت سینما به 9111 صندلی رسید

تخصیص 270 میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان برای صنعت یزد

ماجرای رانش زمین در منطقه منصورآباد شیراز چه بود؟

جزئیات بازداشت مدیری که با رشوه‌های کلان مانع نوسازی پتروشیمی می‌شد

حضور جوانان و نوجوانان در بزرگترین اعتکاف کشور

غرب به‌دنبال محدود کردن برنامه موشکی ایران و قطع حمایت از جبهه مقاومت است

همایش نقش رسانه در اقتصاد و اشتغال دوم بهمن ماه در اتاق بازرگانی ایران برگزار می شود

اهل بیت، بهترین الگوی صبر و استقامت هستند

اعلام محل اجرای آثار بخش دیگرگونه‌ها

کیفیت کالا؛ مبنای خریدهای هلدینگ خلیج فارس

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز منصوب شد

ماجرای عجیب بازگشت بوژوویچ به ایران برای شرکت در تمرینات استقلال خوزستان

میعادگاه تداوم روحیه جهادی در جانبازان «ورزش» است

بررسی راهبردی مشکلات گردشگری کشور در فارس

90 هزار واحدمسکن فارس در حال ساخت؛ سهم برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن صفر است

توانمندسازی 201 بانوی روستایی و عشایری در بیضا

سرمقاله آرمان ملی/ اجماع ملی و رادیکال‌ها

التماس مذاکره، دیوانگی است نه رفتار شرافتمندانه و اصولی

سرمقاله اعتماد/ مقصر کیست؟

FATF قابل دفاع نیست پس خبر دروغ جعل کنید!

اضطراب، عامل اصلی فراموشی در جوانان

تاثیر استامینوفن و ایبوپروفن در کنترل درد دندان

استفاده از داروهای گیاهی بدون پشتوانه‌ علمی فرد را سمت نارسایی کبدی می‌برد

بهترین دمنوش‌ها برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا

گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم

چین، مقصد اصلی کالاهای غیر نفتی ایران

گاز و برق به‌ خاطر FATF قطع شد؟

10 تاکسی هوایی وارد صنعت هوایی کشور شد

کمبود 7 میلیون مسکن در ایران؛ نماینده مجلس: اراده ‌ساخت در دولت نیست!

قیمت طلای جهانی کاهشی شد

وزش بادهای شمال شرقی در هرمزگان

تمام واریزی های بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته تا پایان سال اعلام شد + زمان واریز و مبلغ